Materials CD Illes
Si voleu compartir materials en format escrit amb els estudiants a través d’Aula digital, teniu a la vostra disposició un model de document en PDF (aquest format, atès que és més gràfic, facilita la lectura).
Hi ha diversos tipus de materials, tant escrits com digitals: blocs temàtics, guies d’estudi, fitxes d’activitats, etc. En aquesta web t’explicarem les diferents opcions que hi ha i te les hi mostrarem. Val a dir que Campus Digital ha elaborat plantilles i exemples de cada tipus de material, amb la finalitat de simplificar la tasca dels professors.
En la docència semipresencial, els materials que comparteixes amb els teus estudiants són clau per acompanyar el seu procés d’aprenentatge.
La digitalització de l’ensenyament universitari no substitueix les classes presencials, sinó que les reforça vers una manera nova d’aprendre. L’aspecte clau no és elaborar una gran quantitat de materials, sinó més aviat concebre’ls per donar suport a la teva estratègia docent i dissenyar-los-hi.
Tant si disposes de materials d’autoria pròpia com si tens continguts que has seleccionat i has contextualitzat d’Internet, pots millorar-los i convertir-los en recursos digitals que facilitin la interacció i el seguiment del contingut.
A continuació, te n’oferim uns exemples. Com que sabem que cada assignatura té diferents particularitats, pots comptar amb el nostre assessorament: contacta amb nosaltres i t’ajudarem adaptant les nostres opcions a les teves necessitats.
Pots enriquir els teus vídeos o els que hagis trobat a la web i crear un contingut didàctic que intercali preguntes i notes d’àudio a través d’Edpuzzle, una eina senzilla i intuïtiva que permet integrar els teus vídeos editats dins Aula digital.
Si vols crear lliçons formatives que incloguin diferents tipus de materials de treball i activitats relacionades, t’aconsellam que empris Go Formative. Es tracta d’una plataforma gratuïta preparada per generar tasques en què es permet incloure text, gràfics, vídeos o qualsevol document; és útil per dur a terme avaluacions a través de diferents tipus de preguntes. El seu funcionament és senzill: mitjançant un codi, els alumnes accedeixen a la lliçó per fer les activitats que tenen preparades; el professor obté el progrés dels alumnes identificats.
- URL: https://goformative.com/
- Exemple: https://goformative.com/formatives/Nj5v6AYn2er52rSgz
- Ajuda: https://www.youtube.com/watch?v=8Q37sdnVldg
InsertLearning és una extensió del navegador amb la qual es poden crear lliçons interactives a partir de pàgines web: converteix cada lloc web en una lliçó en què s’hi poden afegir preguntes, inserir-hi vídeos i notes, etc. Els alumnes hi accedeixen mitjançant un codi (es pot posar al seu abast des d'Aula digital).
Pots facilitar que els teus estudiants comparteixin recursos i materials multimèdia d’interès utilitzant l’eina Padlet. Amb aquesta aplicació es poden compartir continguts multimèdia (imatges, documents, vídeos, presentacions, URL, etc.) en un tauler digital, amb el qual tots els alumnes podran interaccionar i treballar-hi de manera col·laborativa, afegint anotacions als elements que hi comparteixin. El resultat és un tauler fet de manera estratègica pel grup, sota la supervisió i les directrius del docent.
Pots elaborar materials didàctics en els quals els elements principals siguin la imatge i la interacció que l’usuari pot mantenir-hi. L’eina que t’hi proposam és Genially, que és gratuïta i en línia. S’adreça tant a docents com a alumnes, i potencia l’aprenentatge visual: a partir d’una imatge, possibilita l’estructuració del contingut que volem destacar gràcies a la interactivitat i l’aparició de finestres emergents. Els diferents tipus de materials que Genially ens permet elaborar són els següents: presentacions animades, pòsters, línies cronològiques, mapes temàtics, infografies, etc.; per fer-ho, tant podem utilitzar les plantilles predissenyades que ofereix com elaborar el material des de zero.
Es tracta d’un document breu i concís que ajuda els estudiants a contextualitzar i focalitzar els distints temes de les assignatures. Proporciona les orientacions necessàries per a l’estudi dels continguts.
A través d’aquestes guies, els professors podreu explicar a l’alumne què aprendrà, com ha de treballar i com serà avaluat, quins seran els conceptes claus que haurà de conèixer, una vegada que hagi acabat l’estudi del tema, etc.
Per facilitar aquesta tasca, t’oferim dues opcions de format de la guia:
- Format material escrit en PDF
- Formulari web
Plantilla word
A través del formulari web en línia, podràs completar la informació necessària. Després, els tècnics de Campus Digital la importaran a la teva assignatura a Aula digital.
També tens a la teva disposició una ajuda per completar tant la plantilla de word com el formulari web i donar a conèixer què és i en què consisteix la guia d’estudi.
La fitxa d’activitat permet que l’estudiant conegui les característiques, l’objectiu de la tasca proposada i la relació amb els continguts de l’assignatura.
Es tracta de facilitar informació per afavorir l’autonomia i l’organització del temps en el desenvolupament del treball, es donen pautes sobre com serà avaluat, si es tracta d’una activitat individual o grupal, la temporalització, etc.
El format de la fitxa pot ser un esquema, un mapa conceptual, un document de text, un podcast o vídeo, etc., i també pot formar part de la guia d’estudi. El més important és fer arribar a l’estudiant la informació clau per avançar en les tasques. A continuació, te n’oferim uns exemples, però sabem que cada assignatura té unes determinades particularitats; per a això, pots comunicar-te amb nosaltres per veure’n altres opcions, que s’adeqüin més a las teves necessitats.
- Format material escrit en pdf
- Fitxa en format d'esquema:
Document d’ajuda per a l’elaboració de la fitxa d’activitat
Plantilla de la fitxa d'activitat
Els blocs temàtics consisteixen en unitats bàsiques de continguts que desenvolupen i guien l’aprenentatge d’una part concreta de l’assignatura, a fi de, d'una banda, consolidar i ampliar el contingut tractat a les classes presencials, i d’altra fomentar el treball autònom de l’alumnat.
És important que, en aquests materials didàctics, s’incloguin tots aquells elements que permetin la comprensió dels conceptes: esquemes, imatges, gràfics, taules, diagrames, etc. A més, és convenient que es relacionin els aspectes teòrics amb casos d’estudi o exercicis pràctics.
Des de Campus Digital oferim una plantilla per facilitar l’elaboració dels blocs temàtics: