Continguts accessibles

10 punts a tenir en compte per a l'accessibilitat de les teves assignatures a Aula digital

 

1. Utilitza els títols per dividir el contingut i estructurar-lo

Quan el contingut amb què fem feina és extens, cal estructurar-lo a fi que la seva lectura sigui més àgil i senzilla. Amb la selecció i utilització de la jerarquia que proposa l'editor de text d'Aula digital (Capçalera-gran, Capçalera-mitjana, Capçalera-petita, Pre‑formatat i Paràgraf) es permet a les tecnologies d'assistència una millor navegació dins la pàgina i el contingut, i se'n facilita la lectura a tothom.

Imatge 1

2. Utilitza les llistes d'elements per ordenar el contingut

L'editor de text d'Aula digital permet seleccionar un text i definir-lo com una llista numerada o una llista de vinyetes. Hauries d'evitar fer la numeració de manera manual o utilitzar símbols especials per fer la llista, ja que això dificulta que els assistents de navegació en facin una lectura correcta.

Imatge 2

3. Ressalta el contingut de manera adequada

S'ha de destacar únicament allò que realment sigui important del text, ja que destacar molts d'elements a una mateixa pàgina acaba per no destacar-n'hi res.

4. Revisa el contrast de color del text

Si el contingut té un contrast elevat entre el text i el fons, hi haurà més persones que puguin veure'l i utilitzar-lo de manera correcta. Per fer aquesta revisió es pot utilitzar el comprovador d'accessibilitat inclòs a l'editor de text, el qual ens n'informa de manera automàtica, i també, de manera especial, pel que fa a les mides de lletra petites (paràgraf).

Imatge 3

5. Redacta un text descriptiu que indiqui on apunten els enllaços

A l'hora de fer enllaços s'ha d'evitar la utilització de l'URL —ja sigui complet o abreujat— com a text de l'enllaç i cal reduir-hi, en tant que sigui possible, les descripcions genèriques del tipus Fes clic aquí o Enllaç. El text mateix i el context de l'enllaç han d'aportar informació sobre la destinació i el tema que tracten. Caldria descriure on apunta l'enllaç amb un text descriptiu. D'igual manera, no hem d'incloure cap enllaç que sols s'obri a una finestra nova, ja que això pot dificultar la navegació dels lectors de pantalla i dispositius mòbils.

6. Utilitza sempre descripcions alternatives per a les imatges

Tret que la imatge sigui totalment decorativa, és imprescindible acompanyar-la amb una descripció, tenint present que si la imatge utilitzada conté text cal repetir-lo a la descripció alternativa.

Imatge 4

7. Utilitza les taules únicament per a dades tabulars

Evita utilitzar les taules per maquetar el text o organitzar el disseny del contingut. Les taules funcionen de manera correcta per presentar dades tabulars.

Amb la finalitat que el seu contingut sigui comprensible per a tothom, utilitza encapçalaments de columna i fila per organitzar la informació de manera clara; fes-ne una estructura al més senzilla possible, intenta que totes les cel·les tinguin alguna dada (encara que sigui 0 o estigui repetida) i evita combinar cel·les.

Imatge 5

8. Inclou transcripcions al teu contingut multimèdia

Sempre que sigui possible hauries d'incloure una transcripció dels continguts multimèdia, ja que aporten un format alternatiu per a alguns usuaris.

9. Utilitza programari específic per afegir equacions i altres fórmules

Evita mostrar fórmules amb imatges, ja que el seu contingut deixarà de ser accessible mitjançant la descripció.

L'editor d'equacions integrat a Aula digital ofereix un ampli ventall de possibilitats; incorpora connectors múltiples, fletxes, símbols grecs i opcions avançades.

Imatge 6

10. Utilitza un llenguatge clar i senzill

Redacta el contingut de manera clara, senzilla, directa i concisa, a fi que un nombre major de persones comprengui el missatge fàcilment.

En tant que sigui possible, hauries de redactar de la manera següent:

  • amb frases curtes i senzilles,
  • respectant l'ordre subjecte + verb + complements,
  • emprant paràgrafs que també siguin curts,
  • i utilitzant un vocabulari que els destinataris coneguin prèviament.

Recomanacions per fer documents accessibles

 Imatge1

Informació disponible també en anglès

Imatge en angles