Continguts accessibles
10 punts a tenir en compte per a l'accessibilitat de les teves assignatures a Aula digital
1. Utilitza els títols per dividir el contingut i estructurar-lo
Quan el contingut amb què fem feina és extens, cal estructurar-lo a fi que la seva lectura sigui més àgil i senzilla. Amb la selecció i utilització de la jerarquia que proposa l'editor de text d'Aula digital (Capçalera-gran, Capçalera-mitjana, Capçalera-petita, Pre‑formatat i Paràgraf) es permet a les tecnologies d'assistència una millor navegació dins la pàgina i el contingut, i se'n facilita la lectura a tothom.
2. Utilitza les llistes d'elements per ordenar el contingut
L'editor de text d'Aula digital permet seleccionar un text i definir-lo com una llista numerada o una llista de vinyetes. Hauries d'evitar fer la numeració de manera manual o utilitzar símbols especials per fer la llista, ja que això dificulta que els assistents de navegació en facin una lectura correcta.
3. Ressalta el contingut de manera adequada
S'ha de destacar únicament allò que realment sigui important del text, ja que destacar molts d'elements a una mateixa pàgina acaba per no destacar-n'hi res.
4. Revisa el contrast de color del text
Si el contingut té un contrast elevat entre el text i el fons, hi haurà més persones que puguin veure'l i utilitzar-lo de manera correcta. Per fer aquesta revisió es pot utilitzar el comprovador d'accessibilitat inclòs a l'editor de text, el qual ens n'informa de manera automàtica, i també, de manera especial, pel que fa a les mides de lletra petites (paràgraf).
5. Redacta un text descriptiu que indiqui on apunten els enllaços
A l'hora de fer enllaços s'ha d'evitar la utilització de l'URL —ja sigui complet o abreujat— com a text de l'enllaç i cal reduir-hi, en tant que sigui possible, les descripcions genèriques del tipus Fes clic aquí o Enllaç. El text mateix i el context de l'enllaç han d'aportar informació sobre la destinació i el tema que tracten. Caldria descriure on apunta l'enllaç amb un text descriptiu. D'igual manera, no hem d'incloure cap enllaç que sols s'obri a una finestra nova, ja que això pot dificultar la navegació dels lectors de pantalla i dispositius mòbils.
6. Utilitza sempre descripcions alternatives per a les imatges
Tret que la imatge sigui totalment decorativa, és imprescindible acompanyar-la amb una descripció, tenint present que si la imatge utilitzada conté text cal repetir-lo a la descripció alternativa.
7. Utilitza les taules únicament per a dades tabulars
Evita utilitzar les taules per maquetar el text o organitzar el disseny del contingut. Les taules funcionen de manera correcta per presentar dades tabulars.
Amb la finalitat que el seu contingut sigui comprensible per a tothom, utilitza encapçalaments de columna i fila per organitzar la informació de manera clara; fes-ne una estructura al més senzilla possible, intenta que totes les cel·les tinguin alguna dada (encara que sigui 0 o estigui repetida) i evita combinar cel·les.
8. Inclou transcripcions al teu contingut multimèdia
Sempre que sigui possible hauries d'incloure una transcripció dels continguts multimèdia, ja que aporten un format alternatiu per a alguns usuaris.
9. Utilitza programari específic per afegir equacions i altres fórmules
Evita mostrar fórmules amb imatges, ja que el seu contingut deixarà de ser accessible mitjançant la descripció.
L'editor d'equacions integrat a Aula digital ofereix un ampli ventall de possibilitats; incorpora connectors múltiples, fletxes, símbols grecs i opcions avançades.
10. Utilitza un llenguatge clar i senzill
Redacta el contingut de manera clara, senzilla, directa i concisa, a fi que un nombre major de persones comprengui el missatge fàcilment.
En tant que sigui possible, hauries de redactar de la manera següent:
- amb frases curtes i senzilles,
- respectant l'ordre subjecte + verb + complements,
- emprant paràgrafs que també siguin curts,
- i utilitzant un vocabulari que els destinataris coneguin prèviament.
Recomanacions per fer documents accessibles
Informació disponible també en anglès