Teleconsulta simulada mitjançant el joc de rol (role-playing)

Foto de l'autor d'aquesta experiéncia

La suspensió de les activitats presencials degut a la pandèmia durant el segon semestre del curs 2019-20 va suposar la cancel·lació de les pràctiques clíniques dels alumnes de Fisioteràpia de 4t curs que feien la darrera assignatura de pràctiques externes, Pràcticum III.

L’assignatura es va haver d’adaptar a la no presencialitat en la seva totalitat, ja que l’element principal en són precisament les pràctiques clíniques presencials. En el cas del 4t curs, no es podien retardar i recuperar més endavant, ja que des de diferents estaments es va prioritzar la graduació dels estudiants de 4t, i encara més en l’àmbit sanitari.

En l’àmbit professional, la necessitat de fer un seguiment dels pacients —per part dels fisioterapeutes— en situació de confinament va fer que es començàs a utilitzar més la telefisioteràpia, és a dir, l’atenció a distància, ja sigui en format sincrònic o asincrònic.

A l’assignatura Pràcticum III ens vàrem fer ressò d’aquesta realitat clínica, i vàrem crear l’activitat de teleconsulta, en la qual posàvem els estudiants en la situació de planificar una teleconsulta per videoconferència a un pacient simulat, gestionar-la i dur-la a terme. El moment mateix de la teleconsulta va servir també d’avaluació dels estudiants, tant per als qui feien de fisioterapeuta (dirigint la sessió) com per als qui feien de pacient simulat.

L’experiència va ser molt positiva, ja que es tractava d’una activitat formativa i avaluativa no presencial que aportava competències al més pròximes possibles a allò que s’havia previst a l’assignatura, i reflectia les necessitats competencials de la pràctica clínica a la qual els estudiants s’haurien d’enfrontar en breu.

La resposta tant dels professors de l’assignatura com dels estudiants va ser molt bona, i, de fet, és una activitat que, amb una presència diferent i amb millores aplicades, ha quedat integrada a l’assignatura per a anys vinents.

ParticipantsIosune Salinas, Agustina Salvà, Maite Solana, Marina Contreras, Toni S. Jaume, Rafel Bujosa, Katia San Sebastián, Carlos Ripoll, Bernat Oliver

Línia temàtica: alternatives a les classes presencials

Data de presentació: abril de 2021, a les III Jornades d'Experiències Docents