El foment de la reflexió didacticomatemàtica de futurs mestres a partir de tasques professionals

Foto de l'autor d'aquesta experiéncia

En el marc del projecte d’innovació «Disseny i avaluació de tasques professionals per fomentar la reflexió didacticomatemàtica de futurs mestres d'Educació Primària» amb codi PID 222431 i concedit per l’IRIE, s’han redissenyat les seqüències de pràctiques de cada bloc temàtic de l’assignatura de Didàctica de la Matemàtica del grau d’Educació Primària amb la finalitat d’introduir-hi tasques professionals.

Entenem com a tasques professionals l’anàlisi de llibres de text de matemàtiques, de produccions escrites d’alumnes de primària en les quals es resolen problemes, de vídeos que mostren situacions d’aula o del discurs matemàtic a l’aula. L’objectiu és que els futurs mestres desenvolupin la capacitat de reflexionar sobre l’acció. Aquesta capacitat es basa en la interpretació de situacions d’aula o de recursos d’aprenentatge en què els estudiants de Didàctica de la Matemàtica han d’aplicar les eines conceptuals facilitades a cada bloc de l’assignatura per raonar, argumentar i comunicar coneixements matemàtics i didacticomatemàtics.

Concretament, presentem resultats de la implementació de la seqüència de les dues pràctiques del bloc d’avaluació durant el curs acadèmic 2022-23. Les tasques d’aquest bloc demanen als futurs mestres que: (a) proposin, de manera fonamentada, accions d’avaluació a partir de l’anàlisi de dues situacions d’aula que fan referència a la reacció de dos alumnes davant la resolució d’un problema de matemàtiques i (b) dissenyin una rúbrica per avaluar una competència específica d’aquesta matèria a partir de l’anàlisi de respostes reals escrites per alumnes de 3r i 4t de primària al mateix problema.

Participants:

Judit Chico Gutiérrez
Daniel Ruiz Aguilera
Isabel Maria Hidalgo Rangel

Línia temàtica: Aprenentatge professionalitzador

Data de presentació: febrer de 2023, a les V Jornades d’Experiències Docents