Metodologies actives d'aprenentatge en la inclusió i promoció dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) en el currículum de Geografia de la Població
Enguany hem implementat un projecte d'innovació docent de l'IRIE (PID_ODS212210) a l'assignatura de Geografia de la Població. El projecte tenia una doble finalitat: fomentar la sostenibilitat social en el marc dels objectius de desenvolupament sostenible de l'Agenda 2030 i incorporar metodologies actives d'aprenentatge.
Es van dissenyar, per tant, i sense deixar de treballar el contingut més tradicional de la geografia de la població, una sèrie d'activitats dirigides a fer que els estudiants coneguessin problemàtiques i reptes socials de rellevància actual que es necessiten resoldre, i hi treballessin, per tal d'assolir una societat més sostenible des del punt de vista humà. Aquest conjunt d'activitats ha format part del seguiment i l'avaluació contínua de l'assignatura. S'han realitzat pràctiques d'aula, sessions en format de classe inversa, tallers grupals, i un treball en grup que adaptava la tècnica del trencaclosques, els resultats del qual foren exposats davant la classe i seran exposats pròximament de manera pública en format de pòster.
Hem realitzat un seguiment de la proposta metodològica per tal de validar la iniciativa, tant en el contingut com en la metodologia. La majoria dels estudiants expressaren en un qüestionari anònim la seva preferència per les sessions en les quals s'empraven metodologies actives d'aprenentatge enfront de metodologies més tradicionals. D'altra banda, les avaluacions finals de l'assignatura posen en rellevància que els estudiants assoleixen millors qualificacions en la part d'avaluació contínua de l'assignatura, implementada amb diverses activitats que incorporen metodologies actives d'aprenentatge, que a la prova final de l'assignatura (metodologies d'aprenentatge i sistemes d'avaluació tradicionals).
Participants:
Matias Reus Pons
Miquel Àngel Coll
Josep Fortesa
Joana Maria Petrus
Línia temàtica: Experiències docents d'avaluació contínua
Data de presentació: abril de 2022, a les IV Jornades d’Experiències Docents