Pecha Kucha CAT. Aprenentatge basat en projectes mitjançant l'ús de comunicacions ràpides (Pecha Kucha) grupals estructurades

Foto de l'autor d'aquesta experiéncia

Tot i que l'aprenentatge basat en projectes (ABP) és una metodologia més propera a disciplines tècniques com ara poden ser l'enginyeria, la informàtica o l'arquitectura, de cada vegada és més freqüent veure'n la utilitat en formacions relacionades amb les ciències de la salut (Tiwari et al., 2017).

L'assignatura Fonts d'Informació en Ciències de la Salut es desenvolupa tot al llarg del primer semestre del grau de Fisioteràpia, en què els alumnes comencen a desenvolupar competències amb la cerca i la gestió bibliogràfica. Aquests continguts de vegades poden resultar complexos i tediosos per a l'alumnat, fins i tot poden presentar dificultats per estructurar totes les passes d'una cerca completa. Al llarg del curs 2020-21 es va desenvolupar un projecte d'innovació docent basat en ABP, que incorporava un informe CAT (Critically Appraised Topics) i una presentació en format Pecha Kucha com a projecte final.

Pecha Kucha™ o la seva traducció del japonès «xerrada informal» consisteix en una tècnica de presentació narrativa molt dinàmica, que combina presentacions visuals de vint diapositives, en les quals hom es pot estendre vint segons per cada diapositiva i, per tant, consumir aproximadament uns set minuts. (Bakcek et al., 2020)

CAT (Critically Appraised Topics) (García Villar, 2014)

Els temes avaluats de manera crítica cerquen millorar la pràctica clínica basada en l'evidència a partir d'una pregunta d'investigació concreta. És un tipus de metodologia que ajuda els professionals en salut a formular preguntes clíniques correctes i a cercar de manera estructurada la millor evidència per resoldre-les, i que finalitza amb unes recomanacions adaptades a l'entorn en què neix la dita pregunta.

Participants:

Antonio González Trujillo
Jesús Molina Mula

Línia temàtica: Transferència de pràctiques metodològiques del confinament a l'etapa de postpandèmia

Data de presentació: abril de 2022, a les IV Jornades d’Experiències Docents