Creació d'itineraris naturals i culturals virtuals mitjançant l'ús de geotecnologies per fomentar el coneixement patrimonial

Foto de l'autor d'aquesta experiéncia

La generació d'itineraris naturals i culturals virtuals pretén explorar les potencialitats que ofereixen les geotecnologies per a la recreació d'escenaris territorials virtuals, els quals són de gran utilitat didàctica per posar en valor el patrimoni cultural i natural. Els objectius són (1) sensibilitzar l'alumnat sobre les bones pràctiques relacionades amb la gestió turística del patrimoni cultural i natural —per tal de potenciar un turisme sostenible i de qualitat—, i (2) desenvolupar itineraris culturals i naturals virtuals enfocats al patrimoni de les Illes Balears. De l'execució d'aquesta proposta s'analitza el grau d'assoliment de la competència geotecnològica obtinguda entre l'alumnat provinent de Geografia (primer semestre 2021-22), i Turisme i doble grau d'ADE i Turisme (segon semestre 2021-22). El conjunt de l'avaluació global del grup de l'alumnat de Geografia ha estat positiu, ja que tothom ha realitzat un itinerari virtual. No obstant això, tot i que l'alumnat disposava de la rúbrica d'avaluació de l'itinerari virtual —amb criteris extrets de les recomanacions realitzades pels mètodes d'avaluació dels recursos educatius en obert (INTEF)—, s'han detectat mancances per part de l'alumnat als diferents elements d'avaluació. Així doncs, a partir de les puntuacions obtingudes a la rúbrica s'ha observat que cal reforçar l'etapa inicial de planificació i contingut de l'itinerari virtual, especialment millorant-ne la descripció didàctica. Finalment, s'ha observat que la facilitat per crear un visor on es representa un itinerari virtual pot conduir a una pèrdua d'habilitats tècniques geogràfiques degut a l'automatització de la informació geogràfica dins d'aquest tipus d'eines geotecnològiques.

Participants:

Josep Fortesa
Miquel Àngel Coll
Matias Reus Pons
Joan Estrany Bertos
Jaume Andreu Galmés

Línia temàtica: Propostes de treball en modalitat semipresencial

Data de presentació: abril de 2022, a les IV Jornades d’Experiències Docents