Els beneficis de la classe inversa

Cada vegada hi ha més professors universitaris que apliquen el model de classe inversa (flipped classroom) per innovar a les seves classes. Una mostra d’aquesta tendència en augment és el fet que a les I Jornades d'Experiències Docents de l'any 2019 hi va haver una taula rodona dedicada de manera exclusiva a exposicions d’experiències docents sobre la classe inversa en assignatures de grau.

El model pedagògic de classe inversa transfereix el treball de determinats processos d'aprenentatge fora de l'aula i utilitza el temps de classe, juntament amb l'experiència del docent, per facilitar uns altres processos d'adquisició i pràctica de coneixements dins l'aula i potenciar-los-hi.

Quan els docents dissenyen una classe en línia i la publiquen, el temps de classe presencial s'allibera per facilitar la participació dels estudiants en l'aprenentatge actiu a través de preguntes, debats i activitats aplicades que fomenten l'exploració, l'articulació i l'aplicació d'idees (extret de: https://www.theflippedclassroom.es/what-is-innovacion-educativa/).

Algunes de les activitats que es poden dur a terme per aplicar la metodologia de la classe inversa serien, per exemple, fer miniexàmens a l’inici de la classe amb la intenció d’assegurar que els estudiants hi arribin amb els coneixements bàsics assimilats o enregistrar les lliçons en vídeo (de manera que els estudiants puguin veure-les sempre que vulguin). Tot plegat permet aprofitar la classe presencial per interactuar i reflexionar sobre els aspectes que ja s’han treballat fora de l’aula.

Podeu escoltar algunes experiències docents sobre la classe inversa al canal de Podcast de la UIB. L'ús d'aquesta metodologia suposa beneficis significatius que podem resumir als punts següents:

  • Una major implicació dels alumnes en el seu procés d’aprenentatge, perquè entenen que en són responsables en primera persona.
  • Una optimització de la dinàmica de la classe.
  • Una millora de les competències de reflexió, anàlisi i creativitat.
  • El professorat pot dedicar més temps a l’atenció de la diversitat i a la resolució de dubtes.
  • Creació d'un ambient d'aprenentatge col·laboratiu dins l’aula.

Per acabar, volem esmentar l’article Los tres NO del flipped learning, que explica que aquest model no es fonamenta, únicament, en vídeos ni tecnologia, sinó que ofereix infinites possibilitats.

Recursos per als professors

Telefónica Educación digital: 'Flipped classroom' o cómo darle la vuelta a la educación

The flipped classroom: Experiencias y recursos para dar la vuelta a la classe

Data de publicació: Mon Apr 29 11:10:00 CEST 2019