Sortides de camp virtuals en geografia mitjançant geotecnologies: suport a la formació en geografia en temps de pandèmia

Foto de l'autor d'aquesta experiéncia

L'assignatura Cartografia (1r curs del grau de Geografia), en condicions sanitàries normals, tenia com a activitat d’aprenentatge presencial dur a terme una sortida de camp al llogaret d'Orient; les tasques i els objectius a assolir n’eren els següents:

  • establir el límit i l’enquadrament geogràfic de la zona d'estudi
  • definir l'escala del mapa
  • orientar-se fent ús d'accidents geogràfics o elements patrimonials
  • delimitar els diferents usos del sòl

L'activitat finalitzava amb la realització d’una memòria de la sortida de camp.

ParticipantsJosep Fortesa, Joan Estrany, Julián García, Maurici Ruiz

Línia temàtica: alternatives a les classes presencials

Data de presentació: abril de 2021, a les III Jornades d'Experiències Docents

 

Més

Arran de la situació pandèmica i les restriccions que se’n varen derivar, en el primer semestre del curs 2020-21 es va decidir adaptar aquesta sortida de camp presencial a una sortida de camp virtual. D’aquesta manera, es va dissenyar un visor cartogràfic a partir de Google My Maps (https://www.google.com/maps/about/mymaps/).

En aquest visor cartogràfic els alumnes visualitzen elements patrimonials de la vall d'Orient, dues rutes lineals i les llegendes respectives. Si es clica sobre cadascun dels elements n’apareix:

  • el nom
  • el codi
  • el tipus
  • la fotografia dels béns patrimonials

Aquests elements i les seves característiques serveixen de guia perquè els alumnes:

  • realitzin càlculs de distàncies i pendents mitjançant l’escala i els elements topogràfics del mapa (per exemple: equidistància de les corbes de nivell)
  • estableixin un enquadrament geogràfic
  • dissenyin un perfil topogràfic
  • sàpiguen orientar-se

Endemés, poden fer ús d'altres aplicacions, com ara:

Per completar l'activitat han de respondre a un seguit de preguntes relacionades amb la sortida virtual i realitzar un informe motivat.

Una vegada finalitzada l'activitat, podem dir que la sortida virtual de camp permet realitzar les tasques i assolir els objectius de manera similar a la sortida de camp presencial. L'ús adient de les noves tecnologies permet aproximar-nos al territori des de ca nostra i analitzar-lo, gairebé com si ens trobàssim in situ (per exemple: Google Street View).

El fet de crear el visor cartogràfic d'elements patrimonials (jaciment arqueològic, edificis singulars, fonts, sínies, passos de muntanya, camins catalogats, cases de neu, cases de carboner, sitges, etc.) incrementa aquesta aproximació al territori; per tant, n’és un punt de motivació per fer exercicis pràctics en un entorn proper.

Els alumnes que varen realitzar aquesta activitat han fet servir més d'un visor cartogràfic, fet que denota l’interès suscitat. Ara bé, en un futur caldrà readaptar l’avaluació de l’activitat, a partir de qüestionaris i altres exercicis a través de la plataforma d’educació digital que permetin una valoració més acurada del procés d’aprenentatge per part dels professors.

De tot plegat cal destacar que les sortides virtuals es poden incloure com a activitat a realitzar en les assignatures més enllà del marc actual de la pandèmia. En un futur proper, es podran combinar amb les sortides de camp presencials.

És a dir, la incorporació de les sortides de camp virtuals com a activitats no presencials pot esdevenir un complement destacat com a modalitat d’ensenyament-aprenentatge que permeti:

  • explicar més estudis de cas de qualsevol regió del món, gràcies a la supressió del temps i dels costos de desplaçament de les sortides presencials
  • superar les dificultats d’accés a zones no transitables
  • realitzar activitats de camp sense haver de dependre de la previsió meteorològica

La resposta dels alumnes ha estat parcialment positiva, ja que el 50% va realitzar aquesta activitat de caire obligatori. Tot i això, bona part dels alumnes han fet servir més d'un visor cartogràfic per fer l'activitat, fet que denota un interès per aprofundir-hi.

Possiblement, ja que s'ha passat la sortida presencial a virtual, també se n'hauria d'haver actualitzat el format d'entrega. Així doncs, un test/enquesta/activitat en línia per respondre les preguntes hauria generat més interès per fer l'activitat.

Per a futures edicions, per tant, cal donar més cohesió entre la plataforma on s'ha generat l'activitat (visor cartogràfic) i el format d'entrega de la tasca final (informe).

Que n'hem après?

Les sortides virtuals es poden incloure com activitat a realitzar en les assignatures fora del marc actual de la pandèmia, i, en un futur, s'haurien de combinar amb les sortides de camp presencials. Si hi incorporam les sortides de camp virtuals podrem:

  • explicar més estudis de cas de qualsevol regió del món
  • accedir a zones no transitables
  • realitzar activitats de camp sense dependre de la previsió meteorològica