CCiC. Una manera diferent de Comunicar, Comunicar-nos i entendre com Comuniquen
Des de la Facultat d'Infermeria i Fisioteràpia de la UIB, a l'assignatura Infermeria en la Persona Major fa anys que es desenvolupa un projecte de visibilització i sensibilització d'aspectes relacionats amb el tracte inadequat vers les persones majors.
Dins un seminari específic de maltractament, es proposa que els alumnes engeguin unes estratègies específiques de sensibilització i/o visibilització a les xarxes socials, en les quals abordin la temàtica de les cures dignes, i aprofundeixin no sols en les situacions de maltractaments vers l’adult major, més evidents, sinó també en aquelles situacions normalitzades ocultades o invisibles.
Aquest seminari es desenvolupa tot al llarg del segon semestre, és presencial, i serveix com a punt de partida per desenvolupar les diverses estratègies de comunicació a les xarxes socials; per tant, es manté actiu a les xarxes durant els mesos següents, i finalitza devers dia 15 de juny (dia internacional de la presa de consciència de l'abús i el maltractament en la vellesa).
Participant: Antonio González Trujillo
Línia temàtica: estratègies de comunicació
Data de presentació: abril de 2021, a les III Jornades d’Experiències Docents
Més
Aquest seminari, com no podia ser d'altra manera, és eminentment pràctic i requereix una cohesió de grup, una comunicació entre grups i una orientació per part del docent molt important.
L’any passat, dos dies abans de començar amb el primer grup de seminari, vàrem viure una de les situacions més difícils i dures de la pandèmia, ja que dia 14 es va decretar l’estat d'alarma, i qualsevol possibilitat de fer aquests grups va quedar relegada al pla virtual.
Aquí va ser quan de sobte ens va tocar adaptar-nos-hi, modificar l'estratègia docent, i generar estratègies de comunicació i canals nous.
Va arribar el moment d'explorar maneres diferents de:
- Comunicar
- Comunicar-nos
- I d’entendre com Comuniquen
Actualment vivim moments en què aquesta comunicació, i els seus codis i canals, sofreixen canvis constants; per tant, potenciar l’adquisició i el desenvolupament d’aquestes competències dins la formació universitària hauria de ser-ne un requisit indispensable.
Avui més que abans resulta evident que la presència dels professionals de salut no hauria d’estar únicament focalitzada al món assistencial, sinó també al de la comunicació, la gestió i la política.
D’altra banda, des del punt de vista de la comunicació efectiva, resulta interessant l'anàlisi i acord de codis o llenguatges de comunicació nous creats en les diferents xarxes socials, i l’adequació dels continguts dins d’aquestes.
La comunicació, i la manera com un professional sanitari comunica, són una part essencial de les nostres cures, a més d’una senya d'identitat de professionalisme i creació de consciència professional.
Dins l’estratègia docent que dona suport a aquest projecte trobam trets propis d'una formació invertida, estructures presents en estratègies docents d'aprenentatge basat en projectes, i, sobretot, una intenció clara de potenciar el pensament crític i l’apoderament per part dels alumnes, des d’una perspectiva professionalitzadora infermera.
L'adaptació en l'estratègia de comunicació i de gestió de grups es va desenvolupar tot al llarg de l’any passat. Es va centrar sobretot a:
- Generar canals i llocs de trobada virtual on poder-hi compartir punts de vista, orientar el desenvolupament dels treballs o resoldre dubtes sobre el contingut teòric.
- Adequar i adaptar la retroacció i la resolució de consultes mitjançant l’ús de petites píndoles docents en format vídeo, o a través de notes de veu, creació d'infografies i presentacions dinàmiques.
- Generar un repositori de continguts que servís de punt de partida per fer el treball final, en el qual hi havia continguts teòrics, articles científics, documents relacionats amb la pràctica assistencial, notícies rellevants, etc.
- Generar un repositori de les interaccions, els treballs i els resultats dels altres grups.
- Adaptar els continguts i la forma de comunicar a les preferències estètiques i de codis dels grups de treball respectius.
El conjunt d'adaptacions i l'estratègia de comunicació és el que significa realment CCiC.
Comunicar, Comunicar-nos I entendre com Comuniquen