La realitat virtual (RV) en un entorn d'unitat de cures intensives (UCI): valoració dels alumnes d'Infermeria

Foto de l'autor d'aquesta experiéncia

Les cures d'infermeria a un pacient crític a la unitat de cures intensives (UCI) requereixen una preparació específica tant per la complexitat de la situació del pacient com per la inclusió de la tecnologia terapèutica. Aconseguir que els alumnes, sense experiència prèvia en aquests serveis, comprenguin aquesta complexitat és un repte per al docent. Les metodologies de simulació clínica com la realitat virtual (RV) poden facilitar-ne l'aprenentatge.

L'objectiu n'és valorar el sentit de presencialitat, utilitat i satisfacció que tenen els universitaris de tercer del grau d'Infermeria en un entorn virtual d'una UCI mitjançant la immersió amb ulleres de RV.

Estudi descriptiu transversal. Durant els seminaris grupals es presenta un cas clínic d'un entorn de RV. Es recullen les dades mitjançant els qüestionaris de presencialitat, satisfacció i utilitat amb l'eina.

Hi varen respondre 111 universitaris, el 81% dones, amb una mitjana d'edat de 25.66 anys. El 83.7% (n = 93) no tenia experiència prèvia a una UCI, un 9.9% (n = 11) hi tenia experiència professional i un 6.3% (n = 7) personal. Va tenir sentit de presencialitat segons l'experiència a la UCI: el 100% dels alumnes amb experiència personal, el 67.6% sense experiència prèvia i el 56% amb experiència professional. Els universitaris varen percebre la RV com a útil per comprendre la tecnologia terapèutica d'UCI; varen assenyalar-ne un grau elevat d'acceptació i satisfacció.

En conclusió, la RV ha facilitat la immersió dels alumnes en un entorn desconegut com la UCI, per la qual cosa ha resultat útil i satisfactòria als estudis d'Infermeria.

Participants:

Patricia García Pazo
Cristina Moreno Mulet
Alba Carrero Planells
Sandra Pol Castañeda
Francisco José Perales López
Antonio Pomar Forteza
Juan Miquel Gelabert
Leandro Augusto Brogi
Antonio Bibiloni Coll

Línia temàtica: Competència digital docent per a la millora de la pràctica educativa

Data de presentació: febrer de 2023, a les V Jornades d’Experiències Docents