Recuperar i divulgar la memòria historicoeducativa a través del podcàsting

Foto de l'autor d'aquesta experiéncia

En els darrers anys hem pogut observar com el fenomen del podcàsting ha irromput amb força en el panorama comunicatiu. Pel que fa a l'àmbit educatiu, majoritàriament la seva utilització s'ha emmarcat en les modalitats d'educació a distància i teleeducació, tot i que també s'ha utilitzat com un recurs didàctic per ampliar i reforçar l'educació presencial. La majoria d'aquests podcasts, doncs, són dissenyats i produïts pel professorat, que, normalment, es veu recolzat per l'aparell logístic de la institució educativa corresponent. L'altra cara de la moneda és l'alumnat, el qual, a causa de l'aparent complexitat que envolta el món del podcàsting, ha estat relegat a un paper passiu, és a dir, a jugar únicament el paper d'oient.

L'experiència docent Recuperar i divulgar la memòria historicoeducativa a través del podcàsting pretén demostrar que també hi ha espai per a les produccions de l'alumnat, els treballs del qual són una prova de la seva capacitat tècnica i creativa pel que fa a la generació de contingut educatiu. En concret, venim a exposar com l'alumnat del tercer curs del grau de Pedagogia, mitjançant l'elaboració de podcasts, ha col·laborat a recuperar i divulgar el llegat de distints docents i pedagogs de les Illes Balears, la majoria dels quals comparteixen el fet d'haver participat activament en la modernització educativa del nostre territori, així com el fet d'haver estat perseguits i castigats durant el franquisme.

Aquesta experiència docent està emmarcada en el Projecte d'Innovació Docent (IRIE) [PID222406] i en el Projecte de Recerca (MCI) [PID2020-113677GB-I00/ AEI / 10.13039/501100011033].

Participants:

Sergi Moll Bagur
Francisca Comas Rubí

Línia temàtica: Estratègies metodològiques d'innovació docent

Data de presentació: febrer de 2023, a les V Jornades d’Experiències Docents