Les vies metabòliques a partir de les cartes: confecció d’un joc de taula per a l'assignatura de Biologia Molecular i Control Metabòlic

Foto de l'autor d'aquesta experiéncia

L’aplicació d’activitats lúdiques en l’àmbit educatiu pot facilitar el procés d’aprenentatge, ja que possibilita dinàmiques més motivadores que solen derivar en una major participació activa de l’alumnat.

Amb aquesta premissa, a l'assignatura de Biologia Molecular i Control Metabòlic del grau de Bioquímica s’ha dut a terme la confecció d’un joc de taula com a eina docent amb la finalitat de treballar continguts teòrics des d’un caire més atractiu, lúdic i cooperatiu.

En primer lloc, es va mostrar a l'alumnat l’estructura d’un joc de cartes ja comercialitzat i se li va proposar dissenyar-ne un de similar enfocat al contingut de l'assignatura, en concret, el que fa referència a un dels blocs centrals d’aquesta: les vies de senyalització. Les dinàmiques s’han anat duent a terme durant les sessions de grups mitjans, on s’ha guiat l’alumnat per organitzar-se i treballar de manera cooperativa en la selecció dels elements teòrics més susceptibles de ser inclosos en el joc, el disseny de les cartes i la redacció de les normes. Malgrat que el resultat final del joc de cartes està previst per a finals de desembre, l’acceptació i la motivació per la dinàmica han estat elevades, com s’ha pogut observar durant les sessions i en els resultats dels qüestionaris d’opinió realitzats.

En resum, destacam que aquesta activitat ha fomentat significativament l’interès pels continguts teòrics de l’assignatura. A més, després d'avaluar-ne l'impacte i comprovar-ne la viabilitat, podem afirmar que es tracta d’una dinàmica potencialment aplicable a altres assignatures per afavorir l’aprenentatge significatiu de continguts teòrics complexos.

Participants:

Joan Ribot Riutort
Sebastià Galmés Monroig
Catalina A. Pomar Oliver
Carmen García Ruano
María de Lucas de Santos
Pere Bibiloni Coll
Rocío Agustina Martín Chamorro

Línia temàtica: Estratègies metodològiques d’innovació docent

Data de presentació: febrer de 2023, a les V Jornades d’Experiències Docents