Les VI Jornades d'Experiències Docents a la UIB es duran a terme entre els dies 1 i 7 de febrer de 2024. Com de costum, aquestes jornades estan dissenyades per abordar temes d'actualitat relacionats amb la innovació en l'àmbit docent; per això mateix hem escollit una tendència creixent en l'educació superior i en altres nivells d'ensenyament: la utilització i incorporació de la intel·ligència artificial (IA) en el camp de la innovació docent. Les nombroses oportunitats per millorar la qualitat de l'ensenyament i l'aprenentatge que ofereix la IA és un dels motius clau que ens ha portat a considerar de gran interès dedicar-hi aquestes jornades.
Així doncs, les línies temàtiques de les Jornades estan relacionades amb les aplicacions i implicacions de la IA en la docència, així com amb les estratègies metodològiques d'innovació docent, l'aprenentatge servei i altres aprenentatges professionalitzadors, a més de la competència digital docent per a la millora de la pràctica educativa.
Et convidam a unir-te a nosaltres per compartir aquests canvis que afecten tothom, valorar-los i reflexionar-hi. Les Jornades es faran en format presencial i en línia: dia 1 de febrer començarem amb les activitats presencials; del 2 al 7 de febrer les Jornades continuaran en línia, a un espai habilitat a Aula digital.
Us hi esperam!
Línies temàtiques
- Implicacions i aplicacions de la IA en la docència
- Disseny de casos d'estudis
- Creació d'avaluacions formatives i sumatives
- Retroacció personalitzada
- Elaboració de continguts d'aprenentatge personalitzats
- Ús amb els estudiants
- Competència digital docent per a la millora de la pràctica educativa
- Informació i alfabetització informacional
- Comunicació i col·laboració
- Creació de continguts digitals
- Resolució de problemes
- Aprenentatge servei i altres aprenentatges professionalitzadors
- Pràctiques a centres (pràcticum)
- Currículum dual
- Estratègies metodològiques d'innovació docent
- Treball per projectes
- Treball col·laboratiu o cooperatiu
- Aula inversa
L'ús de la IA en la implementació de metodologies noves i com a suport a la docència. Algunes de les seves aplicacions poden ser les següents:
Aplicació de les TIC en algunes de les àrees següents (d'acord amb el Marc comú de competència digital docent):
Proposta educativa que combina el procés d'aprenentatge i el servei a la comunitat en un sol projecte en el qual els participants es formen treballant sobre necessitats reals de l'entorn per millorar-lo. Es tracta, per tant, de desenvolupar, entre d'altres:
Desenvolupament d'actuacions d'innovació orientades a la millora de l'aprenentatge de l'alumnat amb l'ús d'estratègies específiques com, per exemple, les següents:
Organització
Les Jornades es duran a terme en format presencial i en línia. Començaran el dia 1 de febrer amb les activitats presencials i continuaran fins al 7 de febrer de forma virtual. Amb aquesta finalitat, s’activarà un espai a Aula digital per a les VI Jornades d’Experiències Docents, al qual tindràs accés com a professor.
En aquest espai trobaràs les experiències que hauran compartit els altres docents en format vídeo. Al costat de cada vídeo, hi haurà un fòrum perquè els autors puguin ampliar-ne la informació, fer els aclariments que considerin oportuns, etc., i perquè els assistents plantegin preguntes i comentaris sobre l’experiència, per tal que aquest esdevingui un espai de diàleg i d’intercanvi d’idees.
Programa
En aquestes jornades combinarem activitats presencials i activitats asíncrones.
Programa d'activitats presencials
1 de febrer a la sala d'actes de l'edifici Gaspar Melchor de Jovellanos. Primera planta - Descarregar programa
9.00 h Inauguració institucional
Benvinguda i presentació, amb la participació de la vicerectora de Gestió i Política Acadèmica de Grau, Yolanda González, i del Director General d'Universitats i Ensenyaments Artístics Superiors, Sebastián Massanet
9.30 h «IA-giarisme: el plagi acadèmic en l'era de la intel·ligència artificial»
Rubén Comas Forgas, coordinador del projecte Charlie (Erasmus Ka+), professor del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació
10.15 h «L’eix de la docència en el pla estratègic de la UIB»
Francisco J. Bastida López, director de l'Oficina de Planificació Estratègica
11 h Berenar
11.30 h «Com pot transformar la intel·ligència artificial l'educació superior?»
Conferència a càrrec de Juan Freire. Universitat de Santiago de Compostela. Investigador associat de l'Innovation Hub Europe (Instituto para el Futuro de la Educación, Tecnológico de Monterrey)
13 h Taula d'experiències
- «Com influeix l'ús de ChatGPT en l'educació universitària? Casos d'exemple des de la perspectiva de l'alumne i del professor»
- «ChatGPT: amic o enemic invisible? Ús d'eines d'intel·ligència artificial a la universitat»
- «Una experiència de visualització geomètrica amb eines tecnològiques»
- «Innovació docent des de la recerca acció i l'aprenentatge servei»
Carlos Guerrero i Antoni Jaume. Departament de Ciències Matemàtiques i Informàtica
Silvia Ortiz i Joanna Blahopoulou. Departament de Psicologia
Juan Miguel Ribera. Departament de Ciències Matemàtiques i Informàtica
Carlos Vecina i Mercè Morey. Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació
Programa d'activitats en línia
Del 2 al 8 de febrer
Dins Aula digital trobaràs l'espai de les VI Jornades d'Experiències Docents, el qual recollirà les experiències que hauran compartit els participants en format vídeo.
Al costat de cada vídeo hi haurà un fòrum perquè els autors puguin ampliar-ne la informació, fer els aclariments que considerin oportuns, etc., i perquè els assistents a les jornades plantegin preguntes i comentaris sobre l'experiència, per tal que aquest esdevingui un espai de diàleg i d'intercanvi d'idees.
Comunicacions en línia
Implicacions i aplicacions de la IA en la docència
- Ús de ChatGPT com a eina educativa per resoldre problemes d'Enginyeria Química
- ChatGPT: amic o enemic invisible? Ús d'eines d'intel·ligència artificial a la universitat
- Explorant l'impacte de ChatGPT en la docència d’Enginyeria del Software
- Com pot transformar la intel·ligència artificial l'educació superior?
- Anàlisi de l'ús de ChatGPT per al disseny d'activitats matemàtiques en la formació de futurs mestre
Competència digital docent per a la millora de la pràctica educativa
Estratègies metodològiques d’innovació docent
- Avaluacions orals en format pòster de divulgació científica: una mica més a prop de la realitat investigadora
- Innovació docent des de la recerca acció i l'aprenentatge servei
- Les xarxes socials i el llenguatge informal a l'aula universitària: un primer apropament a l'ús de WhatsApp en la matèria d'Anglès I en el grau de Turisme per incentivar un treball col·laboratiu i el desenvolupament de la destresa de la producció escrita
- Normativa sintàctica i ensenyament per projectes: una experiència pràctica
- Adaptació de la metodologia building thinking classroom a la resolució de tasques professionals per a futurs mestres d’educació primària
- Les segones parts no són mai bones: pla per reduir l'abandonament prematur de l'assignatura
- Col·laboració internacional per a l'ensenyament de tècniques qualitatives en Psicologia
- Retroalimentació i recursos educatius digitals en l’adquisició de vocabulari específic i habilitats de producció oral en anglès com a llengua estrangera
- Si vas peix en mates, fes una ullada als vídeos
Participació
Si vols participar a les VI Jornades d’Experiències Docents, has d’emplenar el formulari de participació. El termini per enviar les propostes de comunicació acaba el dia 29 de novembre.
Un cop acceptada la teva experiència, hauràs de fer un vídeo per explicar-la. Aquest vídeo es penjarà a l’espai activat a Aula digital per a les Jornades, on s'habilitarà un fòrum perquè els assistents puguin fer preguntes i comentaris a l’autor, a fi que es converteixi en un espai d’intercanvi d’idees.
Pots elaborar el vídeo tu mateix, però, si necessites ajuda, no dubtis a contactar amb nosaltres. Al missatge de confirmació d'acceptació de l’experiència inclourem les instruccions per enviar-lo.
S’expedirà un certificat de participació a les persones que han pres part a les jornades explicant les seves experiències.
Inscripció
Si estàs interessat a assistir a les VI Jornades d'Experiències Docents, has d'emplenar el formulari d'inscripció.
Condicions per obtenir el certificat d'assistència:
- Per obtenir un certificat per les deu hores de les Jornades has d'assistir i signar a la sessió presencial de dia 1 de febrer i participar almenys a dos fòrums diferents dins l'espai virtual de les Jornades.
- Si només assisteixes de manera presencial dia 1 de febrer o sols participes en l'activitat en línia, obtindràs un certificat de cinc hores.
Dates importants
- Data límit d’inscripcions: 28 de gener
- Termini per enviar les propostes de comunicació: 17 de desembre
- Data límit per enviar les videoexperiències: 14 de gener
- Data d’acceptació de les propostes de comunicació: 15 de desembre
Comitè organitzador
Campus Digital, Unitat de Gestió dels Estudis de Grau (UGEG), l'Institut de Recerca i Innovació Educativa (IRIE) i la Direcció de Formació del PDI
Dubtes o suggeriments
Si tens cap dubte o suggeriment, emplena aquest formulari o envia un missatge a jornades.docents@uib.cat.