Anàlisi de l'ús de ChatGPT per al disseny d'activitats matemàtiques en la formació de futurs mestres
Una de les funcions més rellevants que afronten els mestres de qualsevol nivell educatiu és la de formar alumnat capaç d’enfrontar-se a les diverses situacions problemàtiques del dia a dia amb esperit crític i reflexiu. Per aquesta raó, es fa necessari que a les nostres aules es generin activitats centrades en l’anàlisi i el desenvolupament del pensament reflexiu. D’altra banda, la tecnologia és un recurs habitual a les classes, però que és utilitzat principalment per realitzar tasques gairebé mecàniques i rutinàries. Per tant, és imprescindible investigar de quina manera podem implementar aquestes tecnologies per fomentar i potenciar les capacitats esmentades abans.
La intel·ligència artificial, i en particular eines com ChatGPT, ha emergit com un terratrèmol en el món educatiu, alhora que han sorgit amb força investigacions centrades a usar-les com un possible instrument de millora del procés d’ensenyament-aprenentatge.
En aquesta direcció, es presenta un estudi exploratori inicial sobre l’ús de ChatGPT com a recurs per crear preguntes de matemàtiques que afavoreixin la reflexió i el pensament crític. Concretament, aquesta experiència s’ha dut a terme en dos grups de l’assignatura Didàctica de les Matemàtiques II de quart curs del grau d’Educació Primària amb la finalitat de treballar els coneixements bàsics relacionats amb l’organització i l’anàlisi de dades estadístiques. Aquesta proposta ha permès presentar als futurs mestres una altra visió de ChatGPT encaminada al disseny de tasques reflexives que puguin fer servir en un futur proper a les aules.
Participants:
Juan Miguel Ribera Puchades
Juan Vicente Riera Clapés
Ricardo Figuerola Lozano
Línia temàtica: Implicacions i aplicacions de la IA en la docència
Data de presentació: febrer de 2024, a les VI Jornades d’Experiències Docents