Adaptació de la metodologia building thinking classroom a la resolució de tasques professionals per a futurs mestres d’educació primària
Building thinking classrooms (BTC) és una metodologia proposada per Peter Liljedahl que té per objectiu crear un entorn d’aprenentatge que fomenti el pensament crític, la resolució de problemes i la participació activa de l’alumnat a l’aula de matemàtiques. El sistema BTC proposa una sèrie de pràctiques per evitar comportaments normatius a qualsevol aula i maximitzar el temps de classe que l’alumnat passa explorant, pensant, compartint i discutint idees matemàtiques.
Algunes d’aquestes pràctiques són: i) treballar en grups de tres visiblement aleatoris amb pissarres verticals esborrables; ii) redistribuir els espais a l’aula per dispersar els grups per tota l’aula; iii) proposar verbalment activitats de sòl baix i sostre alt que fomentin el raonament i la participació de tot l’alumnat; iv) fomentar una interacció professor-alumne i alumne-alumne que ajudi a continuar pensant; v) consolidar l’aprenentatge mitjançant el resum i la pràctica voluntària, i vi) dur a terme una avaluació formadora i formativa.
En el marc del projecte d’innovació «Disseny i avaluació de tasques professionals per fomentar la reflexió didacticomatemàtica de futurs mestres d'educació primària» (PID222431), hem adaptat la metodologia BTC a la resolució de tasques professionals per als futurs mestres d’educació primària i al context universitari. Durant el curs 2023-24 estem realitzant una prova pilot a les sessions pràctiques de l’assignatura Didàctica de la Matemàtica I del grau d’Educació Primària, en la qual hem observat un augment de la participació plena i efectiva de l’alumnat durant la resolució de tasques en grup i una major mobilitat del coneixement a l’aula.
Participants:
Judit Chico Gutiérrez
Daniel Ruiz Aguilera
Línia temàtica: Estratègies metodològiques d’innovació docent
Data de presentació: febrer de 2024, a les VI Jornades d’Experiències Docents