Normativa sintàctica i ensenyament per projectes: una experiència pràctica

Foto de l'autor d'aquesta experiéncia

Aquesta experiència pretén mostrar com s'ha facilitat l'aprenentatge significatiu de la normativa sintàctica catalana mitjançant la combinació de l'aprenentatge basat en problemes i l'aprenentatge per projectes.

L’assignatura es cursa durant el primer semestre del tercer curs i pretén dotar l’alumnat d’eines per consolidar i ordenar coneixements bàsics sobre sintaxi normativa catalana. Així, es pretén que l’alumnat pugui reconèixer, avaluar i resoldre els principals problemes de sintaxi amb l’ajuda de la bibliografia fonamental, tenint en compte qüestions vinculades als processos de planificació lingüística (en què se situa la llengua normativa) i la relació entre la gramàtica normativa i la gramàtica descriptiva.

Per aconseguir-ho, a més de posar uns fonaments teòrics, es pretén que l’alumnat treballi amb material contextualitzat. Així, d’una banda, es plantegen problemes de correcció situats en contextos concrets (per exemple, cal valorar oracions o textos per a un objectiu concret) i, a més, un dels ítems de l’avaluació final és un projecte col·lectiu en què cal desenvolupar un treball de recerca en grup, en format d’article acadèmic, sobre la implantació d’aspectes concrets de la normativa sintàctica entre els alumnes de secundària. Amb aquest projecte, l’alumnat no només ha desenvolupat la capacitat de conèixer amb profunditat alguns temes de sintaxi normativa sinó que ha hagut d’anar més enllà i aplicar els coneixements teòrics i procedimentals adquirits en un context (el de l’educació secundària) que serà especialment rellevant en el seu futur professional.

Participants:

Elga Cremades Cortiella

Línia temàtica: Estratègies metodològiques d’innovació docent

Data de presentació: febrer de 2024, a les VI Jornades d’Experiències Docents