Les xarxes socials i el llenguatge informal a l'aula universitària: un primer apropament a l'ús de WhatsApp en la matèria d'Anglès I en el grau de Turisme per incentivar un treball col·laboratiu i el desenvolupament de la destresa de producció escrita
Presentaré una activitat duta a terme a l'assignatura Anglès I del grau de Turisme, la qual consistia en l'ús de WhatsApp en petits grups per dissenyar junts un viatge de somni.
Aquesta tasca es va dissenyar per: (1) motivar l’alumnat, tant per l'ús de les xarxes socials a les classes d'idiomes com pel tema escollit, (2) veure fins a quin punt coneixien algunes característiques lingüístiques comunament presents a les xarxes socials en anglès (eliminació o addició de signes de puntuació, substitució de sons per números, ús d'abreviatures...); per això, no hi va haver cap instrucció formal sobre com fer servir l'anglès en aquestes eines; (3) introduir un llenguatge més informal i col·loquial a l'aula d'idiomes, i (4) incentivar el treball col·laboratiu, quelcom primordial per a estudiants de Turisme, així com el desenvolupament de les destreses de la producció escrita.
Vaig analitzar les dades seguint Jamal-Kid i Salim (2011: 3-7), que fan referència a característiques morfosintàctiques, fonològiques i de code-mixing. Els resultats mostren que els recursos lingüístics que més utilitzen els alumnes als missatges són els de tipus morfològic i fonològic; abunden els exemples d'addició de sons i eliminació i addició de signes de puntuació. Tot i això, amb prou feines varen utilitzar les seves llengües maternes i no varen substituir fonemes per números. Tot i algunes limitacions, l'experiència va ser molt positiva, i la meva intenció és continuar fent-la servir en el segon semestre d'aquest curs acadèmic, però d'una manera més detallada i amb una avaluació continuada.
Participants:
Línia temàtica: Estratègies metodològiques d’innovació docent
Data de presentació: febrer de 2024, a les VI Jornades d’Experiències Docents