IV Jornades d'Experiències Docents a la UIB
Encaram la IV edició de les Jornades d'Experiències Docents a la UIB amb el convenciment que la tasca del professorat exigeix un exercici continu de revisió i de canvi.
L'edició de l'any passat, centrada en els efectes immediats de la pandèmia a les aules, ens va permetre conèixer iniciatives molt interessants que el professorat va desplegar a fi de no haver d'interrompre la formació dels i de les estudiants.
Segurament heu aprofitat tota aquesta experiència en metodologies que forçosament vàreu usar en situacions d'aprenentatge en línia o semipresencial —revisant-ne tot allò que va funcionar i fent millores en allò que no va anar bé—, i n'heu incorporat algunes dinàmiques i estratègies durant el curs 2020-21 adaptant-les a una modalitat presencial. Les eines noves que hi heu usat i la innovació que comporta fer-ho de ben segur us han fet notar una millora en la vostra docència.
Per tot plegat, volem convidar-vos a reflexionar sobre si la transformació digital de la universitat —obligada per la crisi sanitària— ha suposat un canvi qualitatiu i estable, i, si és així, a valorar‑ho i ponderar-ho de manera adequada entre els dies 5 i 11 d'abril, en format presencial i en línia.
Dia 5 d'abril començarem les jornades amb activitats presencials que es duran a terme a la sala d'actes de l'edifici Guillem Cifre de Colonya. Fins a l'11 d'abril les jornades continuaran a un espai habilitat a Aula digital per compartir el treball fet durant el curs passat i el primer semestre del curs actual.
Així doncs, us animam a donar a conèixer les vostres iniciatives al conjunt de la comunitat educativa. La vostra experiència pot ajudar altres docents a implementar actuacions com la vostra i, d'aquesta manera, a aconseguir que la seva tasca sigui més eficaç.
Farem, entre tothom, que les Jornades d'Experiències Docents siguin el fòrum on tot el professorat de la UIB pugui compartir, comentar i descobrir propostes que continuïn fent de la nostra universitat un exemple d'innovació i millora contínues.
Us hi esperam!
Línies temàtiques
- Transferència de pràctiques metodològiques del confinament a l'etapa de postpandèmia
- Bones pràctiques en la comunicació docent
- Experiències docents d’avaluació contínua
- Propostes de treball en modalitat semipresencial
Quines estratègies, pràctiques i/o metodologies vares dur a terme durant el confinament i la pandèmia i et varen anar bé? Les has emprat després a la teva docència actual presencial? Ens agradaria saber quines són.
En aquests darrers temps s’ha confirmat la importància de la comunicació entre docents i estudiants per millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge. Voldríem descobrir quines pràctiques de comunicació docent reeixida has posat en funcionament.
L’avaluació contínua ajuda els estudiants a conèixer en quin punt del procés d’aprenentatge es troben, i n'hi orienta també els professors. Et convidam a compartir les pràctiques que has fet relacionades amb aquesta línia temàtica.
Has hagut de combinar la presencialitat amb la virtualitat dins la teva assignatura? Ens interessaria conèixer com ha estat la teva experiència, quines coses t'hi han funcionat i quines no, i què has après de tot plegat.
Programa
En aquestes jornades combinarem activitats presencials i activitats asíncrones.
Programa d'activitats presencials
Dia 5 d'abril - Descarregar programa
Pots seguir les Jornades en directe a través de l'enllaç següent:
9.30 h. Benvinguda i presentació, amb la participació del Rector de la Universitat de les Illes Balears, Dr. Jaume Carot, de la Vicerectora de Gestió i Política Acadèmica de Grau, Dra. Yolanda González Cid, i del Vicerector de Personal Docent i Investigador, Dr. Antoni Bordoy Fernández i del Secretari Autonòmic d'Universitat, Recerca i Política Lingüística Miquel Àngel Sureda
10 h. Conferència: Personalizar el proceso de aprendizaje en la era de la transformación digital, a càrrec de Jesús Salinas, professor catedràtic del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació, especialitzat en la incorporació de les TIC a l'ensenyament superior i els entorns virtuals d'ensenyament-aprenentatge
11 h. Descans
11.30 h. Primera taula sobre projectes d'innovació docent duts a terme durant el curs 2020-21
- Avaluació del prototip de treball i organització a partir d'itineraris personals d'aprenentatge en una matèria d'educació superior
- Taller d'alfabetització emocional. Microrelats com a recurs docent: intel·ligència emocional i pors percebudes en l'alumnat universitari després del confinament COVID-19 (2020)
- Seguiment de l'evolució de la implementació de la classe inversa (flipped classroom) en l'assignatura Construcció IV dels estudis de grau d'Edificació
- Desenvolupament de competències en expressió oral i vocabulari específic en anglès a través de la plataforma Anchor
Antònia Darder Mesquida. Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació
Antonia Pades Jiménez. Departament d'Infermeria i Fisioteràpia
Gabriel Antonio Horrach Sastre. Departament d'Enginyeria Industrial i Construcció
Yolanda Joy Calvo Benzies. Departament de Filologia Espanyola, Moderna i Clàssica
12.30 h. Segona taula sobre projectes d'innovació docents duts a terme en el curs 2020-21
- DryLab: laboratori químic virtual per a tècniques cromatogràfiques
- Implementació de les TIC dins l'aprenentatge cooperatiu per projectes: modalitat no presencial d'una activitat conjunta i coordinada entre assignatures del Màster en Nutrigenòmica i Nutrició Personalitzada
- Joc d'escapada (escape room) dins un entorn de tutories de pràctiques clíniques
- Coavaluació i retroacció (feedback) a l'assignatura Psicologia Biològica del grau de Psicologia
Manuel Miró Lladó. Departament de Química
Bàrbara Reynés Miralles. Departament de Biologia Fonamental i Ciències de la Salut
María de Lluc Bauzà Amengual. Departament d'Infermeria i Fisioteràpia
Ana María González Roldán. Departament de Psicologia
Programa d'activitats en línia
Del 6 a l'11 d'abril
Dins Aula digital trobareu l'espai de les IV Jornades d'Experiències Docents, el qual recollirà les experiències que hauran compartit els altres docents, en format vídeo.
Al costat de cada vídeo hi haurà un fòrum perquè els autors puguin ampliar-ne la informació, fer-ne aclariments..., i també perquè els assistents a les jornades plantegin preguntes i comentaris sobre l'experiència; d'aquesta manera, esdevindrà un espai de diàleg i d'intercanvi d'idees.
Comunicacions en línia
Transferència de pràctiques metodològiques del confinament a l'etapa de postpandèmia
- Introducció d'activitats H5P: vídeos a les pràctiques de laboratori
- L'ús de Flipgrid per potenciar la pràctica de destreses orals
- Recursos de Moodle: qüestionaris per fer jocs de cadenats (breakouts), i H5P per fer cronogrames i presentacions
- Pecha Kucha CAT. Aprenentatge basat en projectes mitjançant l'ús de comunicacions ràpides (Pecha Kucha) grupals estructurades
- Start Work: El retorn del Jedi
Experiències docents d'avaluació contínua
- Cas per cas... Cara a cara
- Consolidació de l'aprenentatge de l'anglès com a llengua instrumental a través d'un projecte d'innovació educativa interdisciplinària
- Desenvolupament de competències en expressió oral i vocabulari específic en anglès a través de la plataforma Anchor
- Metodologies actives d'aprenentatge en la inclusió i promoció dels objectius de desenvolupament sostenible (ODS) en el currículum de Geografia de la Població
- Pràctiques d'història econòmica
- Experiència docent d'avaluació contínua: supòsit pràctic i simulació de creació d'un centre de fisioteràpia
- Una activitat docent dos en u: aprendre anglès i dret laboral per a la gestió hotelera
- Anamnesi farmacològica
Propostes de treball en modalitat semipresencial
Participació
Si vols participar a les IV Jornades d’Experiències Docents, has d’emplenar-ne el formulari de participació que trobaràs a UIBdigital. El termini per enviar les propostes de comunicació és del 22 de febrer al 7 de març.
Un cop acceptada la teva experiència, hauràs de fer un vídeo per explicar-la. Aquest vídeo es penjarà a l’espai activat a Aula digital per a les jornades, i també s’hi habilitarà un fòrum perquè els assistents puguin fer preguntes i comentaris a l’autor, a fi que es converteixi en un espai d’intercanvi d’idees.
Pots elaborar el vídeo tu mateix, però, si necessites ajuda, no dubtis a contactar amb nosaltres. Al missatge de confirmació de l’acceptació de l’experiència inclourem les instruccions sobre com s'ha d'enviar el vídeo.
S’expedirà un certificat de participació a les persones que han pres part a les jornades explicant-hi les seves experiències.
Inscripció
Si estàs interessat a assistir a les IV Jornades d'Experiències Docents, has d'emplenar el formulari següent.
Condicions per obtenir el certificat d'assistència:
- Has d'assistir i signar a la sessió presencial de dia 5 o participar almenys a 2 fòrums diferents dins l'espai virtual de les Jornades.
Dates importants
- Data límit d’inscripcions: 1 d’abril
- Termini per enviar les propostes de comunicació:del 22 de febrer al 7 de març
- Data d’acceptació de les propostes de comunicació: 9 de març
- 2n Termini per enviar les propostes de comunicació: del 9 al 14 de març
- Data límit d'acceptació de les propostes de comunicació: 15 de març
- Data límit per enviar les videoexperiències: 25 de març
Organitzadors
Dubtes o suggeriments
Si tens cap dubte o suggeriment, emplena aquest formulari o envia un missatge a jornades.docents@uib.cat.