IV Jornades d'Experiències Docents a la UIB 

Banner IV Jornades d'Experiències Docents

Encaram la IV edició de les Jornades d'Experiències Docents a la UIB amb el convenciment que la tasca del professorat exigeix un exercici continu de revisió i de canvi.

L'edició de l'any passat, centrada en els efectes immediats de la pandèmia a les aules, ens va permetre conèixer iniciatives molt interessants que el professorat va desplegar a fi de no haver d'interrompre la formació dels i de les estudiants.

Segurament heu aprofitat tota aquesta experiència en metodologies que forçosament vàreu usar en situacions d'aprenentatge en línia o semipresencial —revisant-ne tot allò que va funcionar i fent millores en allò que no va anar bé—, i n'heu incorporat algunes dinàmiques i estratègies durant el curs 2020-21 adaptant-les a una modalitat presencial. Les eines noves que hi heu usat i la innovació que comporta fer-ho de ben segur us han fet notar una millora en la vostra docència. 

Per tot plegat, volem convidar-vos a reflexionar sobre si la transformació digital de la universitat —obligada per la crisi sanitària— ha suposat un canvi qualitatiu i estable, i, si és així, a valorar‑ho i ponderar-ho de manera adequada entre els dies 5 i 11 d'abril, en format presencial i en línia

Dia 5 d'abril començarem les jornades amb activitats presencials que es duran a terme a la sala d'actes de l'edifici Guillem Cifre de Colonya. Fins a l'11 d'abril les jornades continuaran a un espai habilitat a Aula digital per compartir el treball fet durant el curs passat i el primer semestre del curs actual.

Així doncs, us animam a donar a conèixer les vostres iniciatives al conjunt de la comunitat educativa. La vostra experiència pot ajudar altres docents a implementar actuacions com la vostra i, d'aquesta manera, a aconseguir que la seva tasca sigui més eficaç. 

Farem, entre tothom, que les Jornades d'Experiències Docents siguin el fòrum on tot el professorat de la UIB pugui compartir, comentar i descobrir propostes que continuïn fent de la nostra universitat un exemple d'innovació i millora contínues.

Us hi esperam!

Línies temàtiques

  1. Transferència de pràctiques metodològiques del confinament a l'etapa de postpandèmia
  2. Quines estratègies, pràctiques i/o metodologies vares dur a terme durant el confinament i la pandèmia i et varen anar bé? Les has emprat després a la teva docència actual presencial? Ens agradaria saber quines són.

  3. Bones pràctiques en la comunicació docent
  4. En aquests darrers temps s’ha confirmat la importància de la comunicació entre docents i estudiants per millorar el procés d’ensenyament-aprenentatge. Voldríem descobrir quines pràctiques de comunicació docent reeixida has posat en funcionament.

  5. Experiències docents d’avaluació contínua
  6. L’avaluació contínua ajuda els estudiants a conèixer en quin punt del procés d’aprenentatge es troben, i n'hi orienta també els professors. Et convidam a compartir les pràctiques que has fet relacionades amb aquesta línia temàtica.

  7. Propostes de treball en modalitat semipresencial
  8. Has hagut de combinar la presencialitat amb la virtualitat dins la teva assignatura? Ens interessaria conèixer com ha estat la teva experiència, quines coses t'hi han funcionat i quines no, i què has après de tot plegat.

Programa

En aquestes jornades combinarem activitats presencials i activitats asíncrones.

Programa d'activitats presencials

Dia 5 d'abril - Descarregar programa

Pots seguir les Jornades en directe a través de l'enllaç següent:

9.30 h. Benvinguda i presentació, amb la participació del Rector de la Universitat de les Illes Balears, Dr. Jaume Carot, de la Vicerectora de Gestió i Política Acadèmica de Grau, Dra. Yolanda González Cid, i del Vicerector de Personal Docent i Investigador, Dr. Antoni Bordoy Fernández i del Secretari Autonòmic d'Universitat, Recerca i Política Lingüística Miquel Àngel Sureda

10 h. Conferència: Personalizar el proceso de aprendizaje en la era de la transformación digital, a càrrec de Jesús Salinas, professor catedràtic del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació, especialitzat en la incorporació de les TIC a l'ensenyament superior i els entorns virtuals d'ensenyament-aprenentatge

11 h. Descans

11.30 h. Primera taula sobre projectes d'innovació docent duts a terme durant el curs 2020-21

  • Avaluació del prototip de treball i organització a partir d'itineraris personals d'aprenentatge en una matèria d'educació superior
  • Antònia Darder Mesquida. Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació

  • Taller d'alfabetització emocional. Microrelats com a recurs docent: intel·ligència emocional i pors percebudes en l'alumnat universitari després del confinament COVID-19 (2020)
  • Antonia Pades Jiménez. Departament d'Infermeria i Fisioteràpia

  • Seguiment de l'evolució de la implementació de la classe inversa (flipped classroom) en l'assignatura Construcció IV dels estudis de grau d'Edificació
  • Gabriel Antonio Horrach Sastre. Departament d'Enginyeria Industrial i Construcció

  • Desenvolupament de competències en expressió oral i vocabulari específic en anglès a través de la plataforma Anchor
  • Yolanda Joy Calvo Benzies. Departament de Filologia Espanyola, Moderna i Clàssica

12.30 h. Segona taula sobre projectes d'innovació docents duts a terme en el curs 2020-21

  • DryLab: laboratori químic virtual per a tècniques cromatogràfiques
  • Manuel Miró Lladó. Departament de Química

  • Implementació de les TIC dins l'aprenentatge cooperatiu per projectes: modalitat no presencial d'una activitat conjunta i coordinada entre assignatures del Màster en Nutrigenòmica i Nutrició Personalitzada
  • Bàrbara Reynés Miralles. Departament de Biologia Fonamental i Ciències de la Salut

  • Joc d'escapada (escape room) dins un entorn de tutories de pràctiques clíniques
  • María de Lluc Bauzà Amengual. Departament d'Infermeria i Fisioteràpia

  • Coavaluació i retroacció (feedback) a l'assignatura Psicologia Biològica del grau de Psicologia
  • Ana María González Roldán. Departament de Psicologia

Programa d'activitats en línia

Del 6 a l'11 d'abril

Dins Aula digital trobareu l'espai de les IV Jornades d'Experiències Docents, el qual recollirà les experiències que hauran compartit els altres docents, en format vídeo.

Al costat de cada vídeo hi haurà un fòrum perquè els autors puguin ampliar-ne la informació, fer-ne aclariments..., i també perquè els assistents a les jornades plantegin preguntes i comentaris sobre l'experiència; d'aquesta manera, esdevindrà un espai de diàleg i d'intercanvi d'idees.

Comunicacions en línia

Transferència de pràctiques metodològiques del confinament a l'etapa de postpandèmia

Experiències docents d'avaluació contínua

Propostes de treball en modalitat semipresencial

Participació

Si vols participar a les IV Jornades d’Experiències Docents, has d’emplenar-ne el formulari de participació que trobaràs a UIBdigital. El termini per enviar les propostes de comunicació és del 22 de febrer al 7 de març.

Un cop acceptada la teva experiència, hauràs de fer un vídeo per explicar-la. Aquest vídeo es penjarà a l’espai activat a Aula digital per a les jornades, i també s’hi habilitarà un fòrum perquè els assistents puguin fer preguntes i comentaris a l’autor, a fi que es converteixi en un espai d’intercanvi d’idees.

Pots elaborar el vídeo tu mateix, però, si necessites ajuda, no dubtis a contactar amb nosaltres. Al missatge de confirmació de l’acceptació de l’experiència inclourem les instruccions sobre com s'ha d'enviar el vídeo. 

S’expedirà un certificat de participació a les persones que han pres part a les jornades explicant-hi les seves experiències.

Inscripció

Si estàs interessat a assistir a les IV Jornades d'Experiències Docents, has d'emplenar el formulari següent.

Condicions per obtenir el certificat d'assistència:

  • Has d'assistir i signar a la sessió presencial de dia 5 o participar almenys a 2 fòrums diferents dins l'espai virtual de les Jornades.

 

Dates importants

  • Data límit d’inscripcions: 1 d’abril 
  • Termini per enviar les propostes de comunicació:del 22 de febrer al 7 de març 
    • Data d’acceptació de les propostes de comunicació: 9 de març 
  • 2n Termini per enviar les propostes de comunicació: del 9 al 14 de març
    • Data límit d'acceptació de les propostes de comunicació: 15 de març
  • Data límit per enviar les videoexperiències: 25 de març 

Organitzadors

Dubtes o suggeriments

Si tens cap dubte o suggeriment, emplena aquest formulari o envia un missatge a jornades.docents@uib.cat.