Les V Jornades d'Experiències Docents a la UIB es duran a terme del 2 al 8 de febrer de 2023 en format presencial i en línia, de la manera següent: el dia 2 de febrer començarem amb activitats presencials, i fins al 8 de febrer continuarem a un espai habilitat a Aula digital. Són les cinquenes Jornades; per celebrar aquest aniversari tan especial hem preparat un programa molt interessant.
Com cada any, us convidam a compartir-hi les vostres experiències innovadores lligades als plans d'estudis dels títols de grau i de postgrau. Aquesta vegada les línies temàtiques tractaran sobre l'ús de noves metodologies i eines d'avaluació, la competència digital docent per a la millora de la pràctica educativa, l'aprenentatge professionalitzador i les estratègies metodològiques d'innovació docent.
Aprofitant aquesta trobada, ens centrarem també a reflexionar sobre els canvis motivats per l'activació del nou Reial Decret 822/2021, que determina la creació i l'evolució dels graus, i a partir del qual es volen posar en marxa tota una sèrie d'innovacions en el procés d'ensenyament-aprenentatge, les quals —tenint sempre presents els resultats d'aprenentatge per a la vida professional— poden canviar en pocs anys la fisonomia dels plans d'estudis de la UIB aportant-hi modalitats, metodologies i processos nous. Ens sembla fonamental valorar-hi tots aquests canvis que afectaran tothom.
Us hi esperam!
Línies temàtiques
- Ús de noves metodologies i eines d’avaluació
- L'avaluació de resultats específics d'aprenentatge
- L'avaluació per competències
- L'avaluació contínua
- L’aplicació d'analítiques d’aprenentatge per millorar aspectes de la docència
- Competència digital docent per a la millora de la pràctica educativa
- Informació i alfabetització informacional
- Comunicació i col·laboració
- Creació de continguts digitals
- Resolució de problemes
- Aprenentatge professionalitzador
- Estratègies metodològiques d’innovació docent
Experiències centrades en la innovació de l'avaluació, com poden ser:
Aplicació de les TIC en algunes de les àrees següents (d’acord amb el Marc comú de competència digital docent):
Innovacions que cerquen un aprenentatge lligat a la realitat, organitzat a partir dels resultats i les competències professionals que ha de saber desenvolupar un titulat en acabar la formació. L'objectiu és perfilar un «saber actuar» complex davant situacions i reptes concrets, que impliquin mobilitzar una gran quantitat i diversitat de coneixements, capacitats, destreses i valors. En serien exemples l’aprenentatge servei, les pràctiques a centres, o el currículum dual, entre d'altres.
Innovacions relacionades amb l'ús d'estratègies específiques: aula invertida, treball per projectes, treball col·laboratiu o cooperatiu, entre d’altres.
Organització
Les jornades es duran a terme en format presencial i en línia: començaran el dia 2 de febrer amb les activitats presencials i continuaran fins al 8 de febrer de forma virtual. Amb aquesta finalitat, s’activarà un espai a Aula digital per a les V Jornades d’Experiències Docents, al qual tindràs accés com a professor.
En aquest espai trobaràs les experiències que hauran compartit els altres docents en format vídeo. Al costat de cada vídeo, hi haurà un fòrum perquè els autors puguin ampliar-ne la informació, fer-ne aclariments..., i també perquè els assistents a les jornades plantegin preguntes i comentaris sobre l’experiència; d’aquesta manera, esdevindrà un espai de diàleg i d’intercanvi d’idees.
Programa
En aquestes jornades combinarem activitats presencials i activitats asíncrones.
Programa d'activitats presencials
2 de febrer a la Sala d'actes de l'edifici Gaspar Melchor de Jovellanos - Descarregar programa
9.00 h. Inauguració institucional
9.30 h. «Implicacions en la docència universitària relacionades amb les noves directrius governamentals»
Josep Antoni Pérez, director de la Unitat de Gestió dels Estudis de Grau i professor del Departament de Pedagogia Aplicada i Psicologia de l'Educació
10 h. Aplicacions pràctiques
- «La transformació de la Facultat d'Educació: aprenentatge realista i acompanyament constructiu»
- «Les pràctiques externes curriculars optatives a la Facultat de Ciències»
- «Aprenentatge servei a la universitat»
- «Les càpsules d'èxit professional i les pràctiques en empreses com a eix de l'aprenentatge professionalitzador»
Rosa Rosselló i Carme Pinya, vicedeganes de la Facultat d'Educació
Joan Ribot, degà de la Facultat de Ciències
Berta Paz, responsable del programa ApSUIB
Maria del Mar Socias, directora del Departament d’Orientació i Inserció Professional, FUEIB
11 h. Berenar
11.30 h. Conferència: «Projecte educatiu de centre, processos de qualitat, acreditació de centre i RD 822/2021: El projecte educatiu de centre com un instrument d'innovació docent per garantir la (real) qualitat dels ensenyaments», a càrrec de Max Turull, professor de la Facultat de Dret de la Universitat de Barcelona (UB), delegat del Rector per a Graus i Màsters de la UB, membre de la Junta Directiva de REDU (Red de Docencia Universitaria) i secretari de la Secció d’Universitat de l’IDP/ICE
13 h. Taula d’experiències
- «Consolidació dels coneixements teòrics en un context practicoprofessional»
- «El joc com a recurs didàctic a les classes de matemàtiques»
- «Competències per a la nova era de rehabilitació digital centrada en l'usuari (DIRENE)»
- «Què em dones a canvi? Pla per reduir l’abandonament prematur de l’assignatura i efectes perversos d’una mala concepció de l’avaluació contínua»
- «Estratègies per emprar el suport pòdcast com a reforç a l'aprenentatge en la teva assignatura»
Fernando Yáñez Gómez. Departament de Medicina
Juan Vicente Riera Clapés. Departament de Ciències Matemàtiques i Informàtica
Iosune Salinas Bueno i Paz Martínez Bueso. Departament d’Infermeria i Fisioteràpia
Javier Capó Parrilla. Departament d’Economia Aplicada
Antonio Fernández Coca. Departament de Ciències Matemàtiques i Informàtica
Programa d'activitats en línia
Del 3 al 8 de febrer
Dins Aula digital trobareu l'espai de les V Jornades d'Experiències Docents, el qual recollirà les experiències que hauran compartit els participants, en format vídeo.
Al costat de cada vídeo hi haurà un fòrum perquè els autors puguin ampliar-ne la informació, fer-ne aclariments..., i també perquè els assistents a les jornades plantegin preguntes i comentaris sobre l'experiència; d'aquesta manera, esdevindrà un espai de diàleg i d'intercanvi d'idees.
Comunicacions en línia
Ús de noves metodologies i eines d'avaluació
- Ús de videotutorials amb qüestions H5P a les pràctiques de laboratori de física
- L'aprenentatge àgil com a solució contra l’absentisme a classe
- Experiència d'implantació de l'ACOE en les assignatures de Pràctiques Externes (Pràcticum I) del Grau de Fisioteràpia: anàlisi inicial
- L'avaluació a través de càpsules informatives
Competència digital docent per a la millora de la pràctica educativa
- Estratègies per emprar el suport pòdcast com a reforç a l'aprenentatge en la teva assignatura
- Aula inversa a les pràctiques de Laboratori General de Bioquímica
- Petjades
- Què em dones a canvi? Pla per reduir l'abandonament prematur de l'assignatura i efectes perversos d'una mala concepció de l'avaluació contínua
- La realitat virtual (RV) en un entorn d'unitat de cures intensives (UCI): valoració dels alumnes d'Infermeria
- Ludificant els pensaments
Aprenentatge professionalitzador
- Aprenentatge basat en casos en la docència de Psicopatologia. Efectivitat de la presentació de casos enregistrats en vídeo en comparació als presentats per escrit
- Competències per a la nova era de rehabilitació digital centrada en l'usuari (DIRENE)
- El foment de la reflexió didacticomatemàtica de futurs mestres a partir de tasques professionals
Estratègies metodològiques d'innovació docent
- Consolidació dels coneixements teòrics en un context practicoprofessional
- Fòrums: aplicació de la teoria a la realitat dels mercats
- El joc com a recurs didàctic a les classes de matemàtiques
- Recuperar i divulgar la memòria historicoeducativa a través del podcàsting
- La representació escènica musical com a estratègia metodològica d'innovació docent
- Les vies metabòliques a partir de les cartes: confecció d’un joc de taula per a l'assignatura de Biologia Molecular i Control Metabòlic
- Implantació de pauses actives a la universitat
- Adquisició de les competències de raonament clínic i promoció de la salut a través de les xarxes socials
- El conte i la discapacitat
Participació
Si vols participar a les V Jornades d’Experiències Docents, has d’emplenar-ne el formulari de participació que trobaràs a UIBdigital. El termini per enviar les propostes de comunicació acaba el dia 12 de desembre.
Un cop acceptada la teva experiència, hauràs de fer un vídeo per explicar-la. Aquest vídeo es penjarà a l’espai activat a Aula digital per a les jornades, i també s’hi habilitarà un fòrum perquè els assistents puguin fer preguntes i comentaris a l’autor, a fi que es converteixi en un espai d’intercanvi d’idees.
Pots elaborar el vídeo tu mateix, però, si necessites ajuda, no dubtis a contactar amb nosaltres. Al missatge de confirmació de l’acceptació de l’experiència inclourem les instruccions sobre com s'ha d'enviar el vídeo.
S’expedirà un certificat de participació a les persones que han pres part a les jornades explicant-hi les seves experiències.
Inscripció
Si estàs interessat a assistir a les V Jornades d'Experiències Docents, has d'emplenar el formulari d'inscripció.
Condicions per obtenir el certificat d'assistència:
- Per obtenir un certificat per les deu hores de les Jornades has d'assistir i signar a la sessió presencial de dia 2 de febrer i participar almenys a dos fòrums diferents dins l'espai virtual de les Jornades.
- Si només assisteixes de manera presencial dia 2 de febrer o sols participes en l'activitat en línia, obtindràs un certificat de cinc hores.
Dates importants
- Data límit d’inscripcions: 26 de gener
- Termini per enviar les propostes de comunicació: 12 de desembre
- Data d’acceptació de les propostes de comunicació: 16 de desembre
- Data límit per enviar les videoexperiències: 16 de gener
Comitè organitzador
Dubtes o suggeriments
Si tens cap dubte o suggeriment, emplena aquest formulari o envia un missatge a jornades.docents@uib.cat.