Aprendre a pensar críticament: el poder del tutor socràtic AI
Tot i que les tecnologies de la informació poden suposar un problema en el desenvolupament cognitiu dels alumnes, el seu pensament crític i la seva capacitat de concentració, també poden ser una eina per ajudar-los a desenvolupar aquestes capacitats.
La intel·ligència artificial ens proporciona múltiples possibilitats per a la creació de bots de conversa que ens ajuden a formar els estudiants de les nostres assignatures. En el cas que present, he creat un tutor socràtic fent ús de la versió de pagament de ChatGPT. Es tracta de guiar els alumnes en la lectura i comprensió d’un text complex per ajudar-los a desenvolupar el pensament crític. El bot de conversa formula preguntes relacionades amb el text donat, de manera que els alumnes es plantegin qüestions que, segons la meva experiència, no solen plantejar-se per si sols.
L’objectiu és que aprenguin a anar més enllà del resum de la lectura i que adquireixin una autèntica perspectiva crítica.
Aquesta idea em va sorgir després d’haver assistit a un seminari web en què s’emprava el tutor socràtic per ajudar a entendre la llei d’Ohm. Per tant, el tutor socràtic es pot adaptar a múltiples continguts i propòsits.
Participants:
Línia temàtica: Aplicacions de la IA en la docència i l’avaluació
Data de presentació: febrer de 2025, a les VII Jornades d’Experiències Docents