Anàlisi de necessitats per a l'actualització de continguts i competències en les assignatures d'anglès per a fins específics: Grau de Direcció Hotelera

Foto de l'autor d'aquesta experiéncia

La presentació recorrerà els aspectes metodològics i els resultats preliminars del Projecte d'Innovació Docent actualment en desenvolupament a l'Escola Universitària d'Hoteleria de les Illes Balears (EUHIB) per part de membres del Departament de Filologia Espanyola, Moderna i Clàssica. La hipòtesi inicial és que hi ha un desajustament entre, per una banda, els descriptors de les assignatures d'anglès per a fins específics —necessàriament genèrics— materialitzats a les guies docents del grau de Direcció Hotelera i, de l'altra, les necessitats i expectatives dels principals interessats, és a dir, futurs graduats i el sector, personat en els directors d'hotel. Els resultats preliminars semblen confirmar aquesta dissonància, així com una discrepància entre el nivell de llengua estrangera autoreportat pels estudiants i el seu nivell (almenys a escala lexicogramatical), la qual cosa convidarà en un segon moment a una proposta de revisió de descriptors i el seu desenvolupament curricular.

El projecte pretén millorar l'ajustament dels continguts impartits al caràcter professionalitzador de les assignatures implicades. La innovació del projecte que es pretén transmetre rau en la triangulació de dades procedents de (a) test de nivell d'alumnes de primer i tercer curs de grau, (b) anàlisi de necessitats dels mateixos estudiants, i (c) grup focal compost per diversos directors d'hotel en activitat com a proposta per a l'actualització i la millora del títol afectat. En aquesta primera fase del projecte es presenten dades dels alumnes de primer curs, que es contrastaran posteriorment amb les dels alumnes de tercer curs per identificar-hi diferències. D'altra banda, el caràcter innovador del projecte i els resultats rau també en la possibilitat de reproductibilitat en altres titulacions.

Participants:

Antonio Bruyèl Olmedo
Sofía Moratinos Johnston
Charlie Jorge Fernández
Raquel Pereira Romasanta (Universitat de Santiago de Compostel·la)

Línia temàtica: Aprenentatge servei i altres aprenentatges professionalitzadors

Data de presentació: febrer de 2025, a les VII Jornades d’Experiències Docents