Unificació dels aspectes normatius i legals en estudis ambientals i de gestió i investigació en ciències de la salut a través de l'assignatura “El marc legal de la biologia”

Als graus de ciències s'ha de tenir en compte el desenvolupament de competències, habilitats i coneixements, però també el coneixement d'aspectes legals relacionats amb l'exercici professional en ciències ambientals i de la salut. Mitjançant la col·laboració/coordinació de docents de diferents especialitats en biologia (fisiologia, ecologia, bioquímica, biologia molecular, botànica) es van avaluar diverses lleis locals, nacionals i europees que s'haurien de conèixer i com es poden aplicar al món real. Aquesta informació es va integrar a l'assignatura “El marc legal de la biologia” (Grau en Biologia), concretament en dos grans blocs legislatius, ecologia (terrestre i marina), i investigació humana i animal. Addicionalment, es van fer xerrades/debats amb professionals de ciències de la salut que treballen directament aplicant la legislació. Al final del curs acadèmic, es va avaluar la percepció dels estudiants mitjançant una enquesta que revelava els aspectes positius i negatius de l'assignatura amb la legislació com a base comuna. Els resultats van ser molt positius, els alumnes van indicar que el contingut legislatiu era interessant i de gran utilitat. La satisfacció relacionada amb les expectatives, la comprensió i l'assimilació de conceptes i l'adquisició d'habilitats per a la resolució de problemes van ser valorades positivament, ja que van obtenir moltes eines normatives. A més, els estudiants van destacar en les respostes obertes que els va permetre conèixer diferents sortides professionals de les quals no eren coneixedors. En conclusió, la integració de diverses lleis en una mateixa assignatura amb la intervenció d'experts amb un punt de vista aplicat a feines reals va ser molt ben valorada pels estudiants.

Participants:

Silvia Tejada Gavela
Manuel Jiménez-García
Montserrat Compa
David Moranta Mesquida
Lorenzo Gil Vives
Antoni Sureda Gomila
Samuel Pinya Fernández

Línia temàtica: Estratègies metodològiques d'innovació docent

Data de presentació: febrer de 2025, a les VII Jornades d’Experiències Docents