Aprendre lingüística des del carrer: una experiència a través del paisatge lingüístic de Palma
En el marc del grau en Llengua i Literatura Catalanes de la Universitat de les Illes Balears, les assignatures de Sociolingüística i de Planificació Lingüística tenen els objectius d’oferir una aproximació als conceptes clau de la sociolingüística des del punt de vista teòric i aplicat, i de dotar l’alumnat d’eines perquè, d’una banda, adquireixi els coneixements teòrics de la disciplina i, de l’altra, els pugui transferir a la pràctica. Alhora, l’assignatura de Gramàtica Descriptiva del Català: Sintaxi i Pragmàtica ofereix eines per poder comprendre millor dues disciplines de la lingüística interna. Per afavorir una visió de conjunt d’aquestes branques de la lingüística, es va plantejar el projecte “Planificació de l’adquisició de la norma: de l’aula al carrer” (PID232522), que és el que volem presentar en aquesta comunicació. Mitjançant el treball per projectes, es va promoure, durant el curs 2023-2024, una col·laboració entre alumnes de tres cursos del grau de Llengua i Literatura Catalanes a través d’un estudi col·lectiu sobre paisatges lingüístics.
Així, l’alumnat va analitzar els paisatges lingüístics de tres tipus d’establiments de diverses zones de Palma, la qual cosa va permetre que comprenguessin millor qüestions diverses vinculades a cada assignatura. En aquest sentit, els alumnes de Sociolingüística van entendre el funcionament de les ideologies lingüístiques, els de Gramàtica Descriptiva van poder comprovar les conseqüències de fenòmens com les ambigüitats sintàctiques i els alumnes de Planificació Lingüística van aprendre a dissenyar accions de planificació lingüística orientades a la normalització, sempre partint de l’anàlisi minuciosa del paisatge lingüístic que els envolta.
Participants:
Elga Cremades
Lluís Barceló-Coblijn
Rosa Maria Calafat Vila
Línia temàtica: Estratègies metodològiques d'innovació docent
Data de presentació: febrer de 2025, a les VII Jornades d’Experiències Docents