Treballar per projectes la llengua normativa per aconseguir un ensenyament significatiu: una experiència al grau de Llengua i Literatura Catalanes
Aquesta presentació té com a objectiu principal mostrar el desenvolupament del projecte d’innovació docent PID232515 (“Llengua normativa i ensenyament significatiu: entre la teoria i la pràctica”), mitjançant el qual s’ha facilitat, durant el curs 2023-2024 i el primer semestre del 2024-2025, l’aprenentatge significatiu de la normativa catalana en tres assignatures del grau de Llengua i Literatura Catalanes. A més de coordinar els continguts i l’avaluació, s’han coordinat les metodologies docents, que han combinat en tots els casos el treball cooperatiu i l’aprenentatge per projectes.
En aquest sentit, els alumnes de cadascuna de les assignatures han hagut d’elaborar un treball de recerca empíric que consistia a estudiar el grau d’implantació de la normativa de la llengua catalana entre els estudiants d’Educació Secundària. Els projectes han compartit una mateixa metodologia i organització, però han diferit en l’objecte d’estudi, que es va adaptar a les necessitats de cada assignatura. Gràcies a aquest treball, l’alumnat ha pogut aconseguir un coneixement profund dels diversos fenòmens lingüístics estudiats (textuals, lèxics, sintàctics, morfològics, etc.).
Així mateix, l’execució d’aquests treballs els ha permès introduir-se a la recerca de manera pràctica i assimilar, alhora, qualque punt conflictiu de la normativa en un dels àmbits principals de la fase de vehiculació, com és l’ensenyament. Finalment, mitjançant aquests projectes l’alumnat ha pogut desenvolupar habilitats d’alt ordre en la mesura que ha hagut d’extreure conclusions sobre els factors que poden influir en l’assimilació dels fenòmens analitzats i ha hagut de reflexionar críticament sobre els continguts de normativa que s’ensenyen a l’educació secundària i a la universitat.
Participants:
Ivan Solivellas Ugena
Elga Cremades
Pere Garau
Línia temàtica: Estratègies metodològiques d'innovació docent
Data de presentació: febrer de 2025, a les VII Jornades d’Experiències Docents