Mat3D_UIB: donar forma a les matemàtiques perquè es puguin veure, tocar i entendre
La modelització matemàtica permet analitzar les propietats i característiques dels objectes tridimensionals que ens envolten. No obstant això, les representacions tradicionals en suport pla poden limitar la seva comprensió i la connexió entre els conceptes geomètrics i la seva aplicació pràctica. La impressió 3D apareix com un recurs innovador que ofereix la possibilitat d'explorar els objectes tridimensionals manipulativament i que enriqueix l'experiència d'aprenentatge.
La finalitat d'aquesta experiència és la de dissenyar i adaptar els models geomètrics tridimensionals amb finalitats educatives per a la millora de la comprensió de conceptes matemàtics abstractes de geometria 3D en un context de resolució de problemes.
L'equip docent d'innovació va dur a terme una anàlisi exhaustiva de les figures geomètriques rellevants en assignatures del grau de Matemàtiques —com Geometria Afí i Mètrica, i Càlcul Integral en Diverses Variables. A partir d'aquesta anàlisi, es varen dissenyar i produir models tridimensionals mitjançant la impressió 3D. Aquestes figures varen ser adaptades amb finalitats educatives, incorporant elements que facilitaren la visualització i el raonament matemàtic en contexts específics.
Com a resultat, es va generar una col·lecció de models tridimensionals reutilitzables a diferents assignatures (https://mat3d.uibvirtual.es), que va permetre a l'alumnat explorar conceptes geomètrics de manera tangible i millorar la seva intuïció en la resolució de problemes complexos. A més, les modificacions fetes als models varen potenciar la seva aplicabilitat educativa, i es varen alinear amb els objectius del disseny universal d'aprenentatge (DUA). La impressió 3D es presenta com un recurs que afavoreix la connexió entre la teoria i la pràctica, a la vegada que promou un aprenentatge accessible i participatiu.
Activitat realitzada en el marc del projecte d'innovació concedit per l'IRIE (UIB) PID232519 amb el títol «Estratègies sostenibles per al desenvolupament de la visualització dels objectes tridimensionals en matemàtiques (Mat3D_UIB)».
Participants:
Lucía Rotger García
Juan Miguel Ribera Puchades
Pedro Bibiloni Serrano
Marc Munar Covas
Manuel González Hidalgo
Línia temàtica: Estratègies metodològiques d'innovació docent
Data de presentació: febrer de 2025, a les VII Jornades d’Experiències Docents