Observació i retroacció entre el professorat universitari com a estratègia de desenvolupament professional i millora de la cultura de col·laboració

Per encarar el repte de la coordinació docent, és essencial que cada docent participi activament, en col·laboració amb els seus companys, en accions que afavoreixin el seu desenvolupament professional. L’Observació Entre Iguals (OEI) és una metodologia clau en aquest sentit, basada en parelles de docents amb experiència i estatus similars que acorden remarcar-se mútuament en aspectes pedagògics específics per millorar la pràctica a l’aula. Aquesta experiència no només contribueix al creixement individual, sinó que també enriqueix la coordinació docent.

En aquesta proposta, participen 10 parelles de docents dels estudis d’Educació, que implementen el cicle d’OEI com a eina per promoure el desenvolupament professional. L’objectiu és oferir recursos i guies per a l’ús efectiu de l’OEI amb el professorat universitari de la Facultat d’Educació (UIB). Aquesta metodologia fomenta una cultura de col·laboració que promou l’aprenentatge entre iguals, repercutint positivament en la qualitat educativa.

L’experiència ha resultat especialment enriquidora per a la coordinació docent, ja que permet establir dinàmiques de treball cooperatiu i reflexiu entre els participants, amb beneficis evidents tant per al professorat com per a l'aprenentatge dels estudiants.

Participants:

Francisca Moreno Tallón
Begoña de la Iglesia Mayol
Dolors Forteza Forteza
Nuria López Roca
Joana Llabrés Ferrer
Gaby Spano

Línia temàtica: Estratègies metodològiques d'innovació docent

Data de presentació: febrer de 2025, a les VII Jornades d’Experiències Docents