Resultats d’un cicle d’analítica d’aprenentatge per fomentar la lectura dels articles científics

L'analítica de l'aprenentatge és un procés cíclic que implica mesurar, recol·lectar i analitzar dades educatives per millorar el context educatiu i els processos d'ensenyament-aprenentatge. 

Els objectius d’aquesta analítica de l’aprenentatge són millorar la comprensió lectora i la recerca bibliogràfica autònoma, fomentar la lectura d’articles científics i crear un ambient educatiu que promogui el pensament crític i l’exploració activa de la literatura científica. Aquesta analítica d'aprenentatge es va dur a terme amb estudiants del Màster en Nutrició i Alimentació Humana de la Universitat de les Illes Balears, durant el curs acadèmic 2023-24, a l'assignatura anual de Bases Fisiològiques i Nutricionals a la Població Major, que consta de 6 crèdits ECTS. Durant aquest curs van ser 45 alumnes que van cursar aquesta assignatura. Cal destacar que aquest Màster és semipresencial i concretament aquesta assignatura es fa en línia.  

Als resultats s'observa una alta participació de l'alumnat en aquesta activitat, un alt grau de raonament als comentaris i un alt interès en els articles científics. Tot i que es tenen en compte algunes accions per fer el curs vinent per augmentar la participació, millorar el raonament dels comentaris i disminuir les dificultats que han tingut alguns alumnes. En conclusió, aquesta analítica d’aprenentatge ha permès examinar la participació en la lectura científica dels estudiants, per la qual cosa s’han identificat els coneixements aportats i els aspectes de millora.

Participants:

Margalida Monserrat Mesquida
Cristina Bouzas
Silvia Tejada
Josep A. Tur
Antoni Sureda

Línia temàtica: Estratègies metodològiques d'innovació docent

Data de presentació: febrer de 2025, a les VII Jornades d’Experiències Docents