III Jornades d'Experiències Docents 2021
Ja és el tercer any que organitzam les Jornades d’Experiències Docents a la nostra universitat. Aquest darrer any, marcat per la pandèmia, ha estat molt especial i excepcional a tots els nivells. A conseqüència d’això, hem hagut de canviar la manera de fer vida social, de treballar, d’ensenyar i d’aprendre; ens hem hagut d’adaptar a la nova situació sobrevinguda. Dins aquest marc, plantejam aquestes jornades com un espai on els docents puguem compartir tot allò que hem après en aquesta pandèmia i explicar-ho, i on puguem contar com ho hem fet per continuar ensenyant i formant, per no interrompre el desenvolupament d’una tasca tan important com la docent.
Les jornades també s’adaptaran a la nova situació. Durant aquests darrers mesos hem après que no cal ser en un mateix lloc físic per compartir idees. Per aquest motiu, i atès que encara no és el moment adequat per poder-nos reunir en persona, aquestes jornades es faran, per primera vegada, en línia.
Així, entre el 19 i el 23 d’abril tindrem un espai per compartir la nostra pràctica docent, per posar-la en comú, per dialogar-hi, per exposar com la vàrem haver d’adaptar d’una manera tan sobtada a la nova situació sociosanitària.
Et proposam, doncs, que comparteixis, amb la comunitat universitària, quina ha estat la teva experiència durant aquests mesos de pandèmia: quines estratègies de comunicació hi has posat en marxa per estar en contacte amb els estudiants; quina ha estat la teva alternativa a les classes presencials; de quina manera hi has adaptat les proves d’avaluació que has fet de manera no presencial. La idea és que ens expliquis quines dificultats hi has trobat, com les has resolt, com has innovat...
Serà un plaer comptar amb la teva participació. Així mateix, esperam que les jornades siguin del teu interès.
Amb tu caminam, aprenem i construïm!
Línies temàtiques
Les jornades tractaran sobre tot allò que hem après durant aquest darrer any; les línies temàtiques principals en serien les següents:
- Estratègies de comunicació
- Alternatives a les classes presencials
- Proves d’avaluació no presencial
- Activitats formatives sense avaluació
La comunicació amb els estudiants és essencial per continuar la docència de manera no presencial, perquè els alumnes no se'n desconnectin i se sentin acompanyats al llarg del seu procés d'aprenentatge.
De sobte vàrem haver de substituir les dinàmiques presencials (classes, pràctiques, seminaris...) per dinàmiques no presencials. Quina ha estat la teva alternativa a les classes presencials? Si has fet videoconferència, com ha anat la teva experiència? Quines dinàmiques hi has utilitzat? Quines t’hi han funcionat? Quines no? Què en canviaries? Ho has fet d’una altra manera? Si és així, aleshores ens agradaria conèixer-la i saber quins resultats n’has obtingut.
Les estratègies de seguiment i avaluació dels alumnes també varen ser un repte pel que fa a l’adaptació a la docència no presencial: calia trobar la manera d’establir-les i facilitar-les. Sobre això, quins dubtes et varen sorgir? Quines alternatives a una prova d’avaluació presencial hi vares utilitzar? Varen ser bons els resultats? Quines en continuaràs implementant? Quines en canviaries?...
És possible que hagis dut a terme altres activitats formatives addicionals que no només pretenien substituir les classes presencials, sense cap pes a l’avaluació, i que varen resultar ser un bon complement d’aprenentatge per als estudiants. Quins han estat aquests complements formatius? Continuaràs implementant-los en el futur? Quin n’ha estat el resultat?
Organització
Aquestes jornades es faran completament en línia. Per a això, s’activarà un espai a Aula digital per a les III Jornades d’Experiències Docents, al qual tindràs accés com a professor.
En aquest espai trobaràs les experiències que hauran compartit els altres docents, en format vídeo. Al costat de cada vídeo, hi haurà un fòrum perquè els autors puguin ampliar-ne la informació, fer-ne aclariments..., i també perquè els assistents a les jornades plantegin preguntes i comentaris sobre l’experiència; d’aquesta manera, esdevindrà un espai de diàleg i d’intercanvi d’idees.
Així mateix, dins aquest espai de les III Jornades d’Experiències Docents hi haurà l’accés a les sessions que es faran de manera síncrona a través de Zoom, com ara les conferències o les taules rodones.
Programa
Les jornades es faran entre el 19 i el 23 d’abril. Durant aquesta setmana podràs visualitzar les experiències i podràs intervenir en els diferents fòrums habilitats per a cada línia temàtica.
21 d'abril
- 16.30 h Conferència: La digitalització de la Universitat: innovar per a transformar. A càrrec de Mercè Gisbert, professora catedràtica del Departament de Pedagogia a la Universitat Rovira i Virgili de Tarragona, especialitzada en l’estudi i la investigació de les tecnologies aplicades a l’educació. @Merce_G. Accés a la sala.
Taules rodones
20 d’abril de 12 a 13 h
- Activitats formatives sense avaluació i estratègies de comunicació
- Moderador:José Luis Mateo Hernández
21 d’abril de 12 a 13 h
- Alternatives a les classes presencials
- Moderador: Santos Urbina Ramírez
22 d’abril de 12 a 13 h
- Proves d’avaluació no presencial
- Moderadora: María Sard Bauzá
Comunicacions
Alternatives a les classes presencials
- Ús d'avatars com a reforç i dinamització dels apunts al grau de Fisioteràpia
- Repercussions de la pandèmia en la tutorització de treballs de fi de grau al grau d'Enginyeria Electrònica Industrial i Automàtica
- Teleconsulta simulada mitjançant el joc de rol (role-playing)
- Seminaris en format de classe inversa
- Estratègies per a la virtualització d'una assignatura
- Adaptació de la classe inversa (flipped classroom) al sistema en línia en temps de la COVID-19
- Una experiència amb el duo Genially-YouTube per promoure la classe inversa (flipped classroom
- EvidenciaT. Ús de l'aprenentatge invertit, la ludificació i l'aprenentatge basat en projectes al grau d'Infermeria i Fisioteràpia
- Creació d'una classe inversa en una assignatura del grau de Fisioteràpia
- Sortides de camp virtuals en geografia mitjançant geotecnologies: suport a la formació en geografia en temps de pandèmia
- (Re)adaptar-se o avorrir
- Start Work
Estratègies de comunicació
- En temps de pandèmia..., empatitzar, connectar i comunicar
- Desenvolupament de competències i enfocament per tasques al nou grau de Direcció Hotelera de la UIB: la perspectiva de l’alumnat
- CCiC. Una manera diferent de Comunicar, Comunicar-nos i entendre com Comuniquen
Proves d’avaluació no presencial
- Itineraris flexibles d'aprenentatge en l'assignatura Educació Física i Hàbits Saludables
- Com reduir el risc de plagi i còpia en els exàmens en línia?
- Els casos en una assignatura de llengua: una experiència d'avaluació telemàtica de continguts, destreses i expressió escrita en temps de pandèmia
- Aventures i desventures de les classes sota la pandèmia
- Adaptació del mètode d'avaluació a un entorn no presencial i modificacions per a la no presencialitat
- Avaluació en línia: atrapa'm si pots
Activitats formatives sense avaluació
- Noves eines motivacionals per a l'ensenyança de la prehistòria en temps de confinament
- Les xarxes socials com a model: tasques orals i escrites atractives
- Ciència a casa en temps de confinament
- InterEduca: un projecte truncat del qual han sorgit multitud d'experiències docents innovadores
- Publicació d'infografies jurídiques a les xarxes socials en el marc de la docència del dret
Condicions de participació
Si vols participar a les III Jornades d’Experiències docents, has d’emplenar el formulari de participació que trobaràs a UIBdigital. La data límit per enviar-lo és dia 10 de març.
Un cop acceptada la teva experiència, hauràs de fer un vídeo per explicar-la. Aquest vídeo es penjarà a l’espai activat a Aula digital per a les jornades, i també s’hi habilitarà un fòrum perquè els assistents puguin fer preguntes i comentaris a l’autor, a fi que es converteixi en un espai d’intercanvi d’idees.
Les experiències s’hi han d’explicar a través d’un vídeo d’una durada no superior a deu minuts. És imprescindible que la qualitat d’àudio del vídeo sigui bona.
Així mateix, és preferible explicar l’experiència utilitzant imatges o vídeos amb exemples concrets, comentats, i afegint-hi paraules breus que remarquin els conceptes clau que s'hi exposen.
Aquí teniu algunes ajudes que podeu consultar:
- Consells per gravar vídeos educatius a casa i aconseguir comunicar bé
- Com gravar un vídeo usant PowerPoint
- Com gravar un videotutorial
- Gravar videopresentacions amb Screencast-O-Matic
Si necessitau ajuda per fer el vídeo, podeu contactar amb nosaltres enviant un missatge a jornades.docents@uib.cat.
Dates importants
- Data límit per enviar les propostes de comunicació: 10 de març
- Data d’acceptació de les propostes de comunicació: 12 de març
- Data límit per enviar les videoexperiències: 26 de març
Dubtes o suggeriments
Si tens cap dubte o suggeriment, emplena aquest formulari.